مقالات

یاقوت کبود ، سنگی هم ارزش با مروارید

کیت میدلتون ، آیشواریا رای ، آمیتاب باچان و AR رحمان علاوه بر شهرت ، چه مشترکاتی دارند؟ برای یافتن پاسخ خیلی دور نروید. همه آنها انگشتر یاقوت کبود دارند. انگشتر میدلتون که زمانی متعلق به مادرشوهر وی پرنسس دایانا بود ، یک قطعه نمادین در تاریخ جواهرات است. به نظر می رسد بین افراد مشهور و این سنگ قیمتی رابطه عاشقانه وجود دارد. در حقیقت ، تا قرن هفدهم ، فقط خانواده پادشاهان و کاهنان اعظم می توانستند این گوهر نفیس را استفاده کنند .

یاقوت کبود
یاقوت کبود

امروز همه چیز تغییر کرده است. آیا قصد دارید برای خود یک جفت گوشواره طلا یا یک پلاک طلا اسم ظریف ساخته شده با این زیبایی های آبی تهیه کنید؟ در این مقاله راهنمای کاملی برای این سنگ قیمتی آورده ایم، شامل :  تاریخچه ، تشخیص نوع اصلی از جعلی، انواع آن و دستورالعمل های خرید و مراقبت. با ما باشید .

یاقوت کبود
یاقوت کبود

بررسی اجمالی

این سنگ متعلق به خانواده کوراندوم است ، همان خانواده ای که یاقوت از آن می آید. همین نام احتمالاً تصویر یک سنگ آبی رنگ را در ذهن شما خواهد ساخت . خوب ، این گوهر همیشه آبی نیست حتی اگر تنوع آبی محبوب ترین آن باشد. همچنین شما می توانید این گوهر را در رنگ های سفید ، زرد و صورتی خریداری کنید. سبز ، بنفش و نارنجی از کم رنگ ترین رنگ هایی هستند که می توانید این سنگ را پیدا کنید. بعضی از آنها حتی بسته به نور می توانند تغییر رنگ دهند.

در هند ، این گوهر آبی به سنگ نیلام معروف است و بخشی از سنگهای ناواراتنا است. در مقیاس Mohs ، ارزش آنها 9 است ، به این معنی که آنها سخت ترین سنگ بعد از الماس هستند. آن ها با عناوین سنگ های خرد ، خوش شانسی و آرامش شناخته می شوند . برخی از یاقوت کبودهای معروف تاریخ شامل : لوگان یاقوت کبود ، ستاره بمبئی و راکفلر هستند.

نیم ست طلا یاقوت کبود
نیم ست طلا یاقوت کبود

تاریخچه یاقوت کبود

این سنگ نام خود را از واژه یونانی sappheiros گرفته است. شاید جالب به نظر برسد ، این نام یک بار برای اشاره به سنگ دیگری به نام Lapis Lazuli استفاده شده است. این سنگ همیشه با سلطنت ، عشق ، حقیقت و وفاداری همراه بوده است.

به گفته پارسیان باستان ، زمین یک یاقوت کبود آبی عظیم بود و آسمان نوری بود که از آن منعکس می شد. شاید با استناد به این موضوع باشد که روحانیون در قرون وسطی انگشترهایی از این سنگ ساخته اند که نماد بهشت ​​است. یونانیان و رومیان باستان معتقد بودند که این سنگ قیمتی آبی طلسم محافظ است.

دستبند طلا یاقوت کبود
دستبند طلا یاقوت کبود

انواع یاقوت کبود

  • این گوهر معمولاً بر اساس رنگ آن در انواع مختلف دسته بندی می شود. یاقوت کبود معمولاً به عنوان سنگهای قیمتی درخشان آبی شناخته می شود. با این حال ، نگین آبی فقط یکی از انواع مختلف موجود آن است.
  • نوع صورتی ، رنگ استثنایی خود را از آثار کروم بدست می آورند. رنگ این نوع از صورتی کم رنگ تا یک سرخابی پر رنگ متفاوت است. در یک برهه از زمان ، این گوهرهای صورتی نادر قلمداد می شدند. با این حال ، در اواخر دهه 1900 ، ذخایر زیادی از آن در ماداگاسکار کشف شد که باعث می شود این سنگهای قیمتی به راحتی در دسترس باشند.
  • نوع زرد با سایه زرد قناری روشن نیز در بین دوستداران جواهرات بسیار محبوب است. این رنگ نتیجه اثری از آهن در سنگ است. در هند ، این سنگ Pukhraj Ratna نامیده می شود و طبق طالع بینی ، یکی از فرخنده ترین سنگهای قیمتی است.
  • یاقوت کبود Padparadscha دارای رنگ ماهی قزل آلا است و تنها چند نفر قادر به تهیه آن هستند. نام خود را از اصطلاح سینالی برای شکوفه های نیلوفر آبی گرفته است.
  • نا خالصی در اکثر سنگهای قیمتی نامطلوب هستند ، اما وقتی صحبت از این گوهر قیمتی می شود ، این ناخالصی ها می توانند زیبایی سنگ را بیشتر کنند. هنگامی که از بالا مشاهده می شود ، یاقوت کبود ستاره شش پرتویی را نشان می دهد که در سراسر سطح سنگ شناور است. این نتیجه درزهای کوچک روتیل سوزنی مانند است. این پدیده تقریباً در همه انواع این سنگ دیده می شود. نوع ستاره ای نادر است و بیشتر این سنگ های قیمتی بدون تغییر فروخته می شوند.
گوشواره طلا یاقوت کبود
گوشواره طلا یاقوت کبود
پلاک طلا یاقوت کبود
پلاک طلا یاقوت کبود

سنگ های تولد و سنگ های سالگرد

یاقوت کبود سنگ تولد ماه سپتامبر و شهریور است. آنها همچنین نماد پنجمین ، چهل و پنجمین سالگرد ازدواج یک زوج هستند. طبق طالع بینی هند ، نوع آبی نشان دهنده زحل و نوع زرد نشان دهنده مشتری است. شما می توانید این سنگ را در قالب پلاک طلا اسم ، گوشواره طلا و دستبند طلا برای عزیزانتان تهیه کنید .

پلاک طلا یاقوت کبود
پلاک طلا یاقوت کبود
دستبند طلا یاقوت کبود
دستبند طلا یاقوت کبود

تشخیص یاقوت کبود واقعی از جعلی

این گوهر ممکن است گران باشد اما قیمت آن باعث محبوبیت کمتری نمی شود و همگان درصدد تهیه آن هستند. با این حال ، قیمت بالا منجر به موارد مختلفی شده است که به جای این گوهر ارزشمند ، سنگهای کم ارزش یا شیشه های رنگی فروخته می شوند. دانستن چگونگی شناسایی یک سنگ واقعی می تواند به شما در خرید حلقه طلا واقعی ، پلاک طلا اسم ، دستبند طلا و سایر جواهرات کمک کند.

  • یاقوت کبود واقعی براق نیست.
  •  آنها رنگهای دیگر را منعکس نمی کنند.
  • آنها همچنین دومین سنگ قیمتی سخت در جهان هستند و از این رو در برابر خراش مقاوم هستند. اگر سنگ دارای خار یا خراش باشد ، می توانید از واقعی نبودن آن مطمئن باشید.
  • همچنین به دنبال حباب هایی باشید که در شیشه وجود دارند اما در یاقوت کبود وجود ندارند.
انگشتر طلا یاقوت کبود
انگشتر طلا یاقوت کبود

چگونه جواهرات یاقوت کبود بخریم؟

این سنگ قیمتی یکی از چهار سنگ قیمتی گرانبها در جهان است. بنابراین ، باید هنگام خرید جواهرات ساخته شده از این سنگ مراقب باشید. یک راه آسان برای انتخاب شما این است که به 4 فاکتور اصلی در هنگام خرید توجه کنید .

برش

  •  شکل و اندازه یاقوت کبود تراش نخورده نقش اساسی در برش نهایی سنگ قیمتی دارد. از آنجا که این سنگها معمولاً به شکل استوانه یا هرم یافت می شوند ، سنگها اغلب برش عمیقی دارند.
  • یاقوت کبود ستاره ای به صورت cabochons بریده می شود ، وجهه ی ندارد. شکل نهایی این سنگهای قیمتی به جهت گیری ستاره بستگی دارد زیرا سنگ باید متقارن به نظر برسد. در بیشتر موارد ، گنبد معمولاً دو سوم عرض سنگ است.

رنگ

  •  بعضی از این سنگ ها یکنواخت هستند در حالی که بعضی دیگر مناطق متمایز رنگی دارند. هرچه رنگ یکنواخت تر باشد ، ارزش سنگ نیز بیشتر خواهد بود. یاقوت کبود آبی که نمایانگر پلوکروازیسم سبز است در پایین مقیاس قرار دارد. از طرف دیگر ، padparadscha بالاترین ارزیابی در هر قیراط را دارد. وقتی نوبت به یاقوت کبود می رسد ، تضاد بین رنگ سنگ و ستاره در تعیین قیمت آن نقش زیادی دارد.

وضوح

  •  یاقوت کبود آبی روشن و بدون هیچ گونه ناخالصی بسیار نادر است. با این حال ، یاقوت کبود از سایر سنگ های خانواده کوراندوم واضح تر است. رسوبات معدنی به شکل سوزن های نازک و بلند رایج ترین نا خالصی در این گوهر است. اگر این نا خالصی دوام سنگ را تهدید کنند ، می تواند قیمت سنگ را کاهش دهد.
  • با این حال ، اجزا که نور را پراکنده می کنند و ظاهری مخملی به سنگ می دهند بدون اینکه بر وضوح آن تأثیر بگذارد ، می توانند ارزش سنگ را افزایش دهند. نوع ستاره ای معمولاً 4 ، 6 یا 12 پره دارد که 6 شایع ترین است. سنگ با 12 پره نادر است. هنگام خرید سنگ ستاره ، بررسی کنید که آیا پره ها در مرکز سنگ قرار دارند و آیا طول آنها یکنواخت است.

عیار

  •  اندازه این گوهر آبی می تواند تا صدها قیراط برسد. با این حال ، بیشتر این سنگ ها با کیفیت تجاری کمتر از 5 قیراط وزن دارند. وقتی صحبت از قیمت عیار می شود ، کیفیت سنگ نیز مهم به نظر می رسد.
پلاک طلا اسم یاقوت کبود
پلاک طلا اسم یاقوت کبود
انگشتر طلا یاقوت کبود
انگشتر طلا یاقوت کبود

چگونه از جواهرات یاقوت کبود خود مراقبت کنیم؟

با توجه به ارزش بالای آنها ، از آنها باید به خوبی مراقبت کنید. در اینجا چند نکته برای کمک به شما در مراقبت از جواهراتتان آورده ایم:

  • به دلیل سختی این سنگها به راحتی خراشیده نمی شوند و توسط اسیدهای ملایم آسیب نمی بینند. با این حال ، بهتر است آنها را در یک جعبه پارچه ای با محفظه های جداگانه نگهداری کنید.
  • همچنین بهتر است هنگام نظافت منزل یا انجام کارهای دستی ، دستبند طلا یا انگشتر طلا خود را استفاده نکنید.
  • برای تمیز کردن جواهرات ، سنگ را در محلول آب گرم و مواد شوینده خیس کنید و با مسواک با برس نرم و مسواک بزنید.
جاسوئیچی یاقوت کبود
جاسوئیچی یاقوت کبود

صورتی ، زرد یا آبی ، زیبایی و جذابیت این سنگهای قیمتی قابل مقایسه نیست. بنابراین ، آیا شما آماده خرید یک پلاک طلا اسم پر از یاقوت کبود در این فصل هستید؟

دستبند طلا یاقوت کبود
دستبند طلا یاقوت کبود

ما در این مقاله سعی در معرفی سنگ قیمتی داشتیم تا شما در هنگام خرید مشکلی نداشته باشید . امیدوار هستیم که توانسته باشیم کمک شایانی به شما کرده باشیم .

شما می توانید برای دیدن طرح های متفاوت و زیبای موارد ذکر شده در این مقاله به صفحه فروشگاه سایت مراجعه کنید .

همچنین می توانید برای دیدن مراحل نمونه کارهای ساخته شده و سفارشی به پیج اینستاگرامmehrzadgallery_18مراجعه کنید .

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *