مقالات

حساسیت به جواهرات طلا

علل و راه حل های تحریک فیزیکی و واکنش های آلرژیک به جواهرات

هیچ چیز ناامیدکننده تر از این نیست که نتوانید حلقه طلا یا سایر پلاک طلا اسم خود را بپوشید زیرا باعث تحریک پوست شما و در نتیجه مشکلات پوستی می شود. ما در این مقاله پیرامون علل و راه حل های تحریک فیزیکی و واکنش های آلرژیک به جواهرات صحبت می کنیم . پس نگران نباشید و همراه ما باشید .

نیکل موجود در پلاک طلا اسم یا انگشتر طلا می تواند واکنش های آلرژیک ایجاد کند

نیکل یک فلز است که در جواهر سازی استفاده می شود و البته بسیاری به آن حساسیت دارند. اولین قدم این است که سعی کنید و تشخیص دهید که علت تحریک چیست. در واقع چندین علت احتمالی مختلف وجود دارد. دو نوع اصلی تحریک وجود دارد:

  • 1) تحریک فیزیکی ناشی از مالیدن فلز به پوست
  •  2) واکنش های آلرژیک به جواهرات.

 این نوع تحریکات می توانند بسیار شبیه به هم باشند ، اما می توان آنها را از هم تخشیص داد.

نیکل حساسیت به جواهرات طلا
نیکل حساسیت به جواهرات طلا

تحریک جسمی انگشتر طلا

این می تواند ناشی از طراحی حلقه طلا باشد ، ناحیه ای ناهموار که در نتیجه ساییدگی ایجاد می شود  یا حلقه ای که اندازه درستی ندارد. اگر حلقه بیش از حد محکم باشد ، می تواند باعث سوزش شود شما می توانید برای این مشکل کمی حلقه طلا را بزرگ کنید. علت بعدی ، شاید یک نقطه برجسته روی حلقه وجود داشته باشد ، که می توانید توسط یک جواهرساز آن را صاف کنید . تغییرات در رژیم غذایی می تواند به طور چشمگیری بر اندازه انگشتان ما تأثیر بگذارد. بنابراین ، اگر انگشتر طلا در گذشته هیچ گاه باعث تحریک نشده است  و ناگهان بعد از مدتی شما دچار این مشکلات پوستی می شوید این اتفاق به علت تغییر در رژیم غذایی است برای مثال خوردن غذاهای شور بیشتر انگشت شما را کمی متورم می کند ، پس رژیم خود را اصلاح کنید .

عکس العمل های آلرژیتیک

برخی از افراد نسبت به فلزات خاصی که در ساخت جواهرات طلا استفاده می شوند حساسیت دارند. این می تواند به عنوان جوش یا تغییر رنگ پوست خود را نشان دهد . پوست برخی از افراد حتی وقتی از جواهرات خاصی استفاده می کنند سیاه یا سبز می شود.

یکی از رایج ترین آلرژی های فلزی نیکل است که در بسیاری از آلیاژهای طلای سفید به طلای خالص اضافه می شود. نیکل چیزی است که طلا را سفید می کند ، اما می تواند واکنش آلرژیک نیز ایجاد کند. برخی از افراد به نقره حساسیت دارند و حتی افراید وجود دارند که به طلای خالص حساسیت دارند و این امکان پذیر است . تعیین علت و راه حل دقیق واکنش آلرژیک آنقدرها هم که به نظر می رسد ساده نیست و باید دقت خود را بالا ببرید .

حساسیت به جواهرات طلا
حساسیت به جواهرات طلا

روکش جو.اهرات طلا موثر در حساسیت به جواهرات طلا

جواهرات ، به ویژه طلای سفید ، اغلب روکش شده اند تا جلوه روشن تری به آن ببخشند. آلیاژهای طلای سفید اغلب با رودیوم که از خانواده پلاتین است آبکاری شده اند. بعید است که افراد به رودیم حساسیت داشته باشند ، اما با از بین رفتن آبکاری ، سوزش می تواند شروع شود زیرا پوست در تماس مستقیم با نیکل (یا فلز دیگر) که به آن حساسیت دارند ، می باشد. علاوه بر این ، برخی از افراد هیچ واکنشی نسبت به آلیاژهای استاندارد طلا ندارند ، اما نسبت به لحیم طلا که ترکیبی متفاوت از آلیاژها نسبت به طلا معمولی است ، حساسیت دارند. لحیم کاری اغلب زمانی استفاده می شود که اندازه یک حلقه طلا برای اتصال مجدد به حلقه طلا دیگر باشد. این اتفاق می تواند منجر به یک وضعیت گیج کننده شود که در آن حلقه طلا ناگهان پس از سالها استفاده  بدون مشکل شروع به تحریک و مشکلات پوستی شخص می کند. تغییر رژیم غذایی نیز می تواند به دلیل تغییر در ترکیب شیمیایی پوست منجر به تحریک شود ، به این شکل که شاید با خوردن مواد غذایی خاصی مواد روی پوست شما تغییر می کند و شما به انگشتر طلا واکنش آلرژیک نشان می دهید .

محلولهای واکنشهای آلرژیک بسته به علت واکنش بسیار متفاوت است. نکته اصلی این است که سعی کنید تعیین کنید چه چیزی باعث واکنش می شود. به عنوان مثال ، اگر سوزش بعد از اندازه یا کار روی حلقه شروع شد ، شاید به لحیم حساسیت دارید.

بعضی از جواهر سازی ها دارای یک دستگاه جوش لیزری است که به آنها  اجازه می دهد فلز را بدون استفاده از لحیم بچسبانند . بنابراین ، اگر تشخیص دهید که به لحیم حلقه خود حساسیت دارید ، معمولاً می توانید با مراجعه به این جواهر سازی ها آن را برداشته و با  لیزر حلقه طلا را دوباره به هم جوش دهید.

گاهی اوقات ، یک برنامه منظم آبکاری می تواند برای حل مشکل کافی باشد. بسته به میزان حساسیت شما ، آبکاری ممکن است از تحریک برای چند هفته ، شش ماه یا بیشتر و یا اصلاً جلوگیری کند.

همچنین پوشش های ضد حساسیت وجود دارد که می تواند به جواهرات طلا اضافه شود تا واکنش ها را کاهش دهد. گرچه این پوشش ها مانند آبکاری ، روکش ها با گذشت زمان از بین می روند. اما ، آنها می توانند به اندازه ای باشند که جواهرات طلا برای مدتی و برای برخی از افراد مفید باشند .

گاهی اوقات ، تنها راه حل این است که به حلقه ای از فلز متفاوت تغییر دهید که به آن حساسیت ندارید. می توانید به این امر به عنوان فرصتی برای ارتقا یا امتحان طراحی جدید نگاه کنید. ما طراحی جواهرات را به صورت سفارشی انجام می دهیم و یکی از پروژه های مورد علاقه ما این است که مواد اولیه طلا ، الماس ، سنگ های قیمتی و … را از حلقه موجود مشتری بگیریم و از آنها برای ایجاد یک اثر جدید و هیجان انگیز استفاده کنیم. ما می توانیم از الماس ها و سنگ های قیمتی استفاده مجدد کنیم .

فلز های قیمتی دیگر

پلاتین ضد حساسیت است و به طور کلی برای افرادی که واکنش های آلرژیک به فلزات دارند ، یک گزینه مطمئن است. همچنین آلیاژهای طلای سفید وجود دارد که نیکل را شامل نمی شود و می تواند به عنوان جایگزین مورد استفاده قرار گیرد.

هنگامی که در مورد فلز جدید تصمیم می گیرید ، بهتر است یک حلقه ساخته شده از مواد مورد نظر خود را برای چند روز استفاده کنید . به این ترتیب ، می توانید با اطمینان پیدا کنید که آیا باعث تحریک پوست شما می شود یا خیر. هنگامی که فلز مناسب را پیدا کردید ، می توانید حلقه موجود شما را در آن فلز بازسازی کنید یا از ابتدا شروع کنید.

به عنوان آخرین یادآوری ، ما متخصصان طلا و جواهر هستیم و در طول این سالها شاهد تحریک زیادی از جواهرات بوده ایم. اما ، ما پزشک نیستیم و اگر واکنش آلرژیک شدید دارید ، بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید. در صورت داشتن هر گونه سوال می توانید زیر این پست کامنت بگذارید یا با ما تماس بگیرید. همچنین ، لطفاً از فروشگاه دیدن کنید تا از مشاوره ما در مورد بهترین راه حل برای مشکل خاص خود مطلع شوید.

شما می توانید برای دیدن طرح های متفاوت و زیبای جواهرات طلا به صفحه فروشگاه سایت مراجعه کنید .

همچنین می توانید برای دیدن مراحل نمونه کارهای ساخته شده و سفارشی به پیج اینستاگرامmehrzadgallery_18مراجعه کنید .

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *