مقالات

الماس سیاه: همه آنچه باید بدانید

الماس سیاه دارای زیبایی منحصر به فرد و خاصی است. این سنگ قیمتی با رنگ خاص خود می توانند جلوه چشمگیری به انگشتر طلا ، نیم ست طلا و گوشواره طلا و بسیاری دیگر از جواهرات زیبا بیافزایند. الماس سیاه علاوه بر داشتن یک سبک منحصر به فرد ، دارای ویژگی های منحصر به فرد دیگری است. از نحوه شکل گیری آنها در زمین گرفته تا نحوه تمیز کردن آنها ، این جذاب ها در بین سنگ های قیمتی متمایز هستند. 

کنجکاو هستید که بیشتر بدانید چه چیزی این گوهر جذاب و زیبا را از دیگر سنگ های قیمتی متمایز می کند؟ برای دانستن همه آنچه که باید در مورد الماس سیاه، با ما همراه باشید . در این مقاله در مورد سنگ قیمتی صحبت خواهیم کرد .

تاریخ مختصر الماس سیاه

الماس های مشکی رنگ طبیعی که اکنون به عنوان “مشکی های فانتزیی یا الماس سیاه” شناخته می شوند ، از نظر تاریخی از اهمیت کمی برخوردار هستند . نویسنده جی آر ساتون در کتاب خود در سال 1928 نوشت : «الماس سیاه معمولی بی شباهت به موم نیست. نظرات درباره ویژگی ها و ارزش آن به عنوان یک سنگ جواهر قیمتی متفاوت است. ” تنها چند نمونه از این سنگ مشهور شناخته شده است ، که یکی از آنها چشم براهمن نیز نامیده می شود که در اوایل دهه 1800 در هند از یک بت سرقت شده بود. آنقدر نفرین شده که چندین نفر خودکشی کردند .

پلاک طلا با الماس سیاه
پلاک طلا با الماس سیاه

انگشتر با این سنگ زیبا که در هاله ای از الماس های بی رنگ قرار گرفته است ، جذاب به نظر نمیرسد؟ بله یک شی با زیبایی نادر است.

مصرف کنندگان و دوست داران جواهرات، علاقه چندانی به گوهر نداشتند تا اواخر قرن بیستم ، هنگامی که طراحان از آنها در جواهرات استفاده کردند ، به ویژه اینکه آنها را با الماس های کوچک بی رنگ در فضاهای گوناگون پلاک طلا اسم ، انگشتر طلا استفاده کردند ، با اقبال بیشتر مردم روبروشد  .

انگشتر طلا الماس سیاه ممکن است زمانی به اوج خود رسیده باشد که آقای بیگ در پایان فیلم 2010 در در شهر 2 به کری یک انگشتر طلا با این جواهر زیبا هدیه داد . وقتی دیگر بازیگران چند سال بعد انگشتر طلا نامزدی با الماس سیاه خود را به نمایش گذاشتند ، آنها بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفتند. علاقه مندان به گوهر زیبا همچنان در حال افزایش هستند.

انگشتر طلا با الماس سیاه
انگشتر طلا با الماس سیاه

یک الماس سیاه در این حلقه طلا چشمگیر توجه را جلب می کند. دو سنگ یاقوت و سنگهای الماس بی رنگ تضادهای رنگی زنده ای ایجاد می کنند که همه اینها باعث چشم نوازی بیشتر این حلقه طلا می شود .  

انگشتر طلا با الماس سیاه
انگشتر طلا با الماس سیاه

چگ.نگی شکل گیری این جواهر زیبا

تحقیقات در مورد علت ایجاد رنگ در این سنگ قیمتی نسبتاً جدید است. امروزه می دانیم که الماس سیاه و سفید و طبیعی ترین رنگ، رنگ خود را از مقادیر زیاد مواد معدنی موجود در اجزاء مانند گرافیت، پیریت یا هماتیت است که در سراسر سنگ هستند ،  می گیرند . این الماس ها همچنین ممکن است دارای شکاف ها یا شکستگی های متعددی باشند که به رنگ سیاه رنگ شده یا به دلیل طبیعی سیاه شده اند. غلظت موجود عناصر مسئول رنگ آمیزی این سنگ قیمتی است. در واقع ، رنگ واقعی یک الماس سیاه طبیعی ممکن است از بی رنگ تا قهوه ای یا سبز “زیتونی” متغیر باشد.

الماس های سیاه رنگ طبیعی معمولاً کاملاً مات هستند و درخشندگی بالایی دارند و ظاهری تقریباً فلزی به سنگ ها می دهند. و از آنجا که این سنگ ها بسیار سنگین هستند ، برش ، پرداخت و استفاده در پلاک طلا اسم، انگشتر طلا می تواند مشکل باشد. آنها همچنین باید با دقت زیادی باید نصب و تنظیم شوند.

با این حال ، یک الماس سیاه رنگ طبیعی یک سنگ زیبا است ، با ظاهری متمایز برخلاف سایر سنگهای موجود در بازار . آنها اغلب مقرون به صرفه تر از الماس های دیگر هستند.

بیشتر الماس های فروخته شده برای جواهرات طلا و انگشتر طلا برای نمایش بهتر و جذاب تر شدن رنگ شده اند. بسیاری از آنها به عنوان الماس خاکستری ، دارای قطعات شکسته هستند که تحت بازسازی با درجه حرارت بالا قرار می گیرند ، که شکستگی ها را ترمیم می کند و آنها را سیاه می کند. تابش مصنوعی الماس های رنگی نیز می تواند رنگ های دیگر را  ایجاد کند ، بنابراین سیاه به نظر می رسد.

انگشتر با الماس سیاه
انگشتر با الماس سیاه

درجه بندی الماس سیاه چگونه است؟

4 اصول ارزش گذاری سنگ های قیمتی شامل : رنگ ، وضوح ، برش و وزن یا عیار به همراه سیستم درجه بندی الماس بین المللی TM GIA استانداردهایی هستند که بر اساس آنها الماس های رنگی و بی رنگ از D  تا Z درجه بندی می شوند. الماس های سیاه خارج از این محدوده درجه بندی  هستند ، بنابراین رنگ آنها بر اساس سیستم درجه بندی رنگ GIA برای الماس های رنگی ارزیابی می شود .

علاوه بر این ، این گوهر جذاب مات است ، نمی توان آنها را در مقیاس وضوح GIA درجه بندی کرد. به همین ترتیب ، هیچ تنوعی در رنگ و وضوح الماس سیاه وجود ندارد (برخلاف رنگ صورتی ، زرد یا آبی) ، فقط از عبارت درجه یک مشکی فانتزی استفاده می شود. در نتیجه ، GIA  گزارش و گواهینامه درجه بندی این سنگ ها را صادر نمی کند. در عوض ،   GIA یک گزارش و گواهینامه  شناسایی و منبع الماس رنگی صادر می کند . در این گزارش ، چنین سنگ هایی به عنوان مشکی فانتزی توصیف شده و رنگ آنها به صورت طبیعی یا تغییر داده شده ذکر شده است.

حلقه های نامزدی طلا با الماس سیاه و سفید می توانند ظاهر معمولی تری داشته باشند ، مانند این مجموعه با سنگ گلابی شکل برش خورده استفاده از طلای زرد ظاهر آن را جذاب تر کرده است.

انواع این سنگ قیمتی سیاه و جذاب

انواع الماس سیاه بر اساس میزان وجود عناصر و نوع آن به چهار دسته تقسیم می شوند :

  1. کربنادو
  2. بورت
  3. فرامسایت
  4. استوارتایت

ارزشمندترین گونه، نوع کربنادو است که ساختار پلی کریستالی دارد و از تبلور و کربن آمورف بوجود آمده است. این تیرگی گاهی ممکن است به رنگ خاکستری و سایر رنگ های سبز دیده شود.

انگشتر طلا با الماس سیاه
انگشتر طلا با الماس سیاه

مراقبت از الماس سیاه

طبیعت یک الماس سیاه به گونه ای است که ممکن است شامل صدها یا هزاران شکستگی میکروسکوپی باشد. اگرچه این سنگ به دلیل سختی فوق العاده خود بین دیگر سنگ های قیمتی ، امتیاز دارد ، اما این شکستگی های متعدد باعث می شود این سنگ قیمتی نسبت به الماس های بی رنگ در برابر شکستگی ناشی از ضربات تیز آسیب پذیرتر باشد.

مراقبت و تمیز کردن این گوهر خاص و جذاب مانند سنگهای قیمتی دیگر است:

  • الماس سیاه  بسیار سخت است ، اما می تواند به سنگهای دیگر آسیب بزند . بهتر است جواهرات خود را در جعبه یا پارچه ای جداگانه ای قرار دهید که خطر چنین آسیب هایی کاهش یابد.
  • برای تمیز کردن جواهرات  خود می توانید از آب گرم و صابون استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن این سنگ قیمتی استفاده از پاک کننده های اولتراسونیک و بخار ایده خوبی نیست.
  • اگر پلاک طلا اسم ، دستبند طلا ، گوشواره طلا  یا انگشتر طلا  الماس سیاه دارید ، می توانید آنها را در یک محلول تمیز کننده غوطه ور کنید تا لکه ها بدون برخورد به سنگ پاک شود. برای پاک کردن جواهرات خود از پارچه ای نرم استفاده کنید.

روش تشخیص الماس سیاه اصل

الماس های تقلبی با استفاده از بکار بردن چگالی به آسانی قابل تفکیک پذیری و شناسایی هستند و با استفاده  کردن الماس روی جواهرات طلا و با استفاده از میکروسکوپ الکترونیکی میتوان الماس را آنالیز کرد. همچنین به جلای الماس نگاه کنید متوجه خواهید شد که الماس های تقلبی پس از تراشیده شدن ، هرگز جلای فلزی پیدا نمی کنند.

این نکته نیز حائز اهمیت است که این گوهر در کشورهایی مثل برزیل و افریقای مرکزی یافت می شود.

ما می توانید برای دیدن طرح های متفاوت و زیبای موارد الماس به صفحه فروشگاه سایت مراجعه کنید .

همچنین می توانید برای دیدن مراحل نمونه کارهای ساخته شده و سفارشی به پیج اینستاگرامmehrzadgallery_18مراجعه کنید.

 ما مقالات متعددی پیرامون الماس نوشته ایم می توانید آنها را مطالعه کنید .

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *