مقالات

مروارید سنگی قیمتی از دل موجودی زنده

همه افراد مخصوصا بانوان با این نظر موافق هستند که  مروارید گوهر مناسب یک ملکه است و به حق نیز این چنین هست. درخشش ظریف آنها باعث می شود این سنگ های قیمتی کلاسیک و جذابیت ابدی داشته باشند که مورد پسند بانوان در هر سنی باشند . قرن ها است که گفته می شود اینها نشان دهنده ثروت و موقعیت اجتماعی افراد هستند. در این مقاله همه چیزهایی که باید درباره مرواریدها بدانید – تاریخچه ، انواع ، کاربرد و نکات مراقبت و خرید را برایتان باز گو می کنیم با ما همراه باشید .

مروارید
مروارید

بررسی اجمالی

برخلاف سنگهای قیمتی دیگر که از زمین استخراج می شوند ، مروارید توسط موجودات زنده یعنی نرم تنان ساخته می شود. این سنگ ها می گویند که هر چیزی می تواند به چیزی زیبا تبدیل شود. این سنگهای قیمتی از ترکیب شیمیایی تشکیل شده می شوند. آنها از کربنات کلسیم تشکیل می شوند که در داخل نرم تنان در لایه های متحدالمرکز رسوب می کند.

این ها سنگهای قیمتی سخت نیستند – در مقیاس Mohs ، سختی آنها در حدود 4.5 است. این بدان معناست که مرواریدها فقط نیمی از الماس یا یاقوت با ارزش عیار مشابه دارند. این زیبایی های آبزی در انواع رنگ ها ، اشکال و اندازه ها موجود است و ممکن است برای ساخت انواع جواهرات از جمله دستبند طلا مروارید ، انگشتر طلا ، پلاک طلا اسم ، گردنبند و … مورد استفاده قرار گیرد . بزرگترین مروارید شناخته شده La Peregrina نام دارد. وزن آن 454 قیراط است.

تاریخچه مرواریدها

اولین مرواریدهای طبیعی به 2300 سال قبل از میلاد برمی گردد. تاریخ می گوید سلطنت چینی این دوره مرواریدها را به عنوان هدیه ارائه می کردند.

از آنجا که گفته می شد مرواریدها نمادی از موقعیت اجتماعی افراد دارنده هستند ، در سال 1 قبل از میلاد جولیوس سزار قانونی را در اروپا تصویب کرد که می گفت فقط طبقات حاکم می توانند مروارید بپوشند.

 افسانه ها و داستان های زیادی وجود دارد که مرواریدها را احاطه کرده است. گفته می شود که شوالیه ها هنگام رفتن به جنگ مروارید استفاده می کردند و معتقد بودند که این امر باعث ایمنی آنها می شود.

طبق افسانه معروف دیگر ، کلئوپاترا مروارید بزرگی را در یک لیوان شراب خرد کرد تا ثابت کند که می تواند گرانترین شام را بدهد. در هند ، این گوی های زیبای سفید ، بخشی جدایی ناپذیر از بسیاری از مجموعه های جواهرات یک پادشاه و ملکه ، به ویژه در دوره مغول بود.

مرواریدها در قرن پانزدهم و شانزدهم به قدری محبوب بودند که این دوره ها با نام عصر مروارید نیز شناخته می شوند. اولین مروارید پرورشی در سال 1893 توسط یک کارآفرین ژاپنی به نام Mikimoto Kokichi ایجاد شد. امروزه بیشترین سنگ مورد استفاده در جواهرات مرواریدهای پرورشی هستند.

مروارید چگونه شکل می گیرد؟

مرواریدها توسط صدف ساخته می شوند و به همین دلیل فدریکو فلینی آنها را “زندگی نامه صدف” خواند. آنها نتیجه مکانیسم دفاعی این موجودات دریایی در برابر مواد تحریک کننده ای هستند که وارد پوسته می شوند. وقتی شن یا انگلی وارد پوسته می شود ، با مایع پوشانده می شود. لایه های این مایع به آرامی بر روی این ماده تحریک کننده شکل می گیرند. این لایه بندی با نام nacre شناخته می شود. هر چه لایه ها ضخیم تر باشد ، کیفیت مروارید نیز بالاتر خواهد بود. حداقل ممکن است سه سال طول بکشد تا در شرایط طبیعی چنین محرک هایی به مروارید تبدیل شوند.

مروارید
مروارید

انواع مرواریدها

مرواریدها را می توان بر اساس نحوه شکل گیری ، رنگ و شکل آنها طبقه بندی کرد. در اینجا یک مرور کلی از هر دسته وجود دارد:

طبیعی و پرورشی

  •  مرواریدهایی که به طور طبیعی تشکیل می شوند به عنوان مرواریدهای طبیعی شناخته می شوند در حالی که به مرواریدهای پرورشی مرواریدهای طبیعی گفته می شود که یک محرک به زور درون صدف وارد می شود. به عبارت دیگر ، مرواریدهای پرورشی در شرایط کنترل شده با کمک انسان ایجاد می شوند. این به معنای مصنوعی بودن یا ساختگی بودن آنها نیست.

آب شیرین و آب دریا

  • مرواریدهای پرورش یافته را می توان به دو مروارید آب شیرین و آب دریا تقسیم کرد. نوع دوم معمولاً گردتر است و در مقایسه با نمونه های آب شیرین از ذرات بهتری برخوردار است.

سفید و رنگی

  • مرواریدها معمولاً به عنوان سنگهای قیمتی سفید یا سفید رنگ نشان داده می شوند. با این حال ، آنها در طیف وسیعی از رنگ های دیگر نیز موجود هستند. مرواریدها ممکن است سیاه ، خاکستری ، نقره ای ، صورتی ، سبز ، آبی یا حتی بنفش باشند. رنگ این سنگ تا حد زیادی تحت تأثیر نرم تنان میزبان و شرایط آب قرار دارد. هیچ وقت دو مروارید کاملاً یکسان نیستند.
مروارید طبیعی
مروارید طبیعی

گرد و اشکال دیگر

  • اولین شکل که وقتی به مروارید فکر می کنید به ذهن شما خطور می کند چیست؟ گرد ، درست است؟ مرواریدهای گرد ارزشمندترین نوع موجود در بازار امروز هستند. این بدان معنی نیست که مرواریدها فقط گرد هستند. همچنین ممکن است بیضی شکل ، دکمه ای و قطره ای شکل باشند. مرواریدهای با شکل نامنظم به مرواریدهای باروک معروف هستند.

سنگ های تولد و سالگردها

مروارید سنگ تولد کسانی است که در ماه ژوئن میلادی یا خرداد ماه شمسی متولد می شوند. اگر شما در مه های زودیاک جوزا و سرطان متولد شده اید ، یک جفت گوشواره طلا مروارید یا یک انگشتر طلای پر از اسن سنگ قیمتی انتخاب عالی برای شماست. علاوه بر این ، این سنگ قیمتی همچنین با سومین سالگرد ازدواج مرتبط هستند.

نیم ست طلا مروارید
نیم ست طلا مروارید
دستبند طلا اسم مروارید
دستبند طلا اسم مروارید

تشخیص مروارید واقعی از جعلی

مانند هر سنگ قیمتی دیگر ، مرواریدهای شبیه به هم ممکن است به صورت مصنوعی ساخته شوند. بنابراین ، از کجا می دانید مروارید واقعی است یا جعلی؟

  • مرواریدهای واقعی ، چه طبیعی و چه پرورشی ، از مرواریدهای تقلبی سنگین ترند.
  • آنها همچنین یک سوراخ سوراخ صاف و بدون هیچ گونه برش زدن دارند.
  • همچنین لازم به یادآوری است که دو مروارید واقعی هرگز کاملاً شبیه هم نیستند و مرواریدهای کاملا گرد نادر هستند.
نیم ست طلا مروارید
نیم ست طلا مروارید

چگونه مروارید بخریم؟

امروزه می توانید طیف وسیعی از زیور آلات مروارید از جمله انگشتر طلا ، گوشواره طلا ، گردنبند طلا ، پلاک طلا اسم  و دستبند طلا  و سایر موارد را  با مروارید خریداری کنید. هنگام خرید جواهرات مروارید باید به اندازه ، رنگ ، شکل ، درخشش ، کیفیت مروارید و سطح مرواریدهای استفاده شده روی آن توجه کنید.

اندازه

  • اندازه این گوهر در تعیین قیمت جواهراتی که می خرید نقش مهمی دارد. به عنوان یک قاعده کلی ، هرچه مروارید بزرگتر باشد ، از ارزش بالاتری برخوردار خواهد بود.

رنگ

  • 3 مولفه برای رنگ مروارید وجود دارد : رنگ بدن ، رنگ اورتون و orient. رنگ کلی مروارید به عنوان رنگ بدن شناخته می شود. اورتون به رنگهای شفافی گفته می شود که ممکن است روی رنگ بدن دیده شوند. رنگ های رنگین کمان که روی سطح مروارید یا درست زیر آن ظاهر می شوند به عنوان orient شناخته می شوند. ارزش رنگهای مروارید با توجه به روند مد تغییر می کند.

شکل

  •  مرواریدهای گرد ارزشمندترین مرواریدها در صنعت جواهرات هستند. علاوه بر این ، مرواریدهای باروک بیضی شکل ، قطره ای و بزرگ نیز کاملاً ارزشمند هستند.

جلا و درخشش

  • درخشش مروارید مهمترین در تعیین کیفیت آن  است. اگر بازتاب ها تیز و درخشنده باشد ، گفته می شود که جلای بسیار خوبی دارد. از طرف دیگر ، اگر مروارید دارای بازتابهای کم نور و پخش شده باشد ، گفته می شود که از جلای ضعیفی برخوردار است.

سطح

  • مرواریدها طبیعی هستند و از این رو سطح آنها هرگز کاملا صاف نیست. خصوصیاتی مانند برجستگی ، خراش و مقاطع مسطح معمولاً در انواع طبیعی و پرورشی این گوهر دیده می شود. اگر این موارد زیاد باشد ، می تواند بر ارزش مروارید تأثیر بگذارد.

چگونه از جواهرات مروارید خود مراقبت کنیم؟

مرواریدها سنگهای قیمتی ظریفی هستند که نیاز به مراقبت ویژه دارند. در اینجا لیستی از کارهایی وجود دارد که می توانید برای حفظ براق بودن آنها برای همیشه انجام دهید:

  • آنها  در معرض کرم ها ، لوسیون ها ، عطرها ، اسیدها و سایر مواد شیمیایی را قرار ندهید.
  • هنگام انجام هر کار دستی یا هنگام نظافت منزل ، از دستبند طلا ، النگو طلا یا انگشتر طلا  مروارید استفاده نکنید.
  • مرواریدهای خود را در صورت عدم استفاده ، در جعبه های جداگانه پارچه دار ببندید.
  • این سنگ قیمتی را در کیسه های پلاستیکی یا در کنار جواهرات دیگر نگهداری نکنید. به یاد داشته باشید که بست ها و پین ها را قبل از قرار دادن داخل جعبه محکم کنید زیرا لبه های آنها باعث خراش سطح مروارید می شود.
  • برای اینکه مرواریدهایتان تمیز بمانند ، بعد از درآوردن آنها را با پارچه ای نرم پاک کنید. از مصرف مواد شیمیایی و برس های سخت که می توانند به سطح مرواریدها آسیب برسانند ، خودداری کنید.
  • همچنین از تمیز کردن مرواریدهای خود با دستگاه های تمیز کننده اولتراسونیک خودداری کنید.

مروارید بهترین هدیه طبیعت به دوستداران جواهرات است. وقتی طبیعت بهترین نتیجه را به ما می دهد ، آیا نباید بهترین استفاده را از آن کنیم؟ بنابراین ، یک پلاک طلا اسم یا دستنبد طلا  مروارید داشته باشید ، از آن با لذت استفاده کنید و به خوبی از آن نگهداری کنید .

گوشواره طلا مروارید
گوشواره طلا مروارید
پلاک طلا اسم مروارید
پلاک طلا اسم مروارید

ما در این مقاله سعی در معرفی این سنگ قیمتی داشتیم تا شما با این سنگ بیشتر آشنا شوید تا در هنگام خرید مشکلی نداشته باشید . امیدوار هستیم که توانسته باشیم کمک شایانی به شما کرده باشیم .

شما می توانید برای دیدن طرح های متفاوت و زیبای موارد ذکر شده در این مقاله به صفحه فروشگاه سایت مراجعه کنید .

همچنین می توانید برای دیدن مراحل نمونه کارهای ساخته شده و سفارشی به پیج اینستاگرامmehrzadgallery_18مراجعه کنید .

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *