مقالات

تشخیص طلای سفید اصل از بدل

اگر یک جواهر طلای سفید دارید یا می خواهید کالایی از این جنس خریداری کنید ، شاید از خود بپرسید که چگونه می توانید عیار آن را ارزیابی کنید. بیایید ببینیم طلای سفید شامل چه مواردی است و چه عواملی کیفیت آن را تعیین می کنند.

طلای سفید از چه ساخته می شود ؟

طلای سفید از طلا زرد مخلوط با سایر فلزات ساخته می شود که برای سخت شدن و سفید شدن آلیاژ به آن افزوده می شود.

فلزات اضافی مورد استفاده در طلای سفید معمولاً پالادیوم ، نقره ، روی ، مس و نیکل هستند.

حتی وقتی با فلزات سفیدتر مخلوط می شود ، طلا هنوز رنگ مایل به زرد را حفظ می کند.

طلای سفید
طلای سفید

به همین دلیل است که جواهرات طلای سفید معمولاً با لایه نازکی از رودیم پوشانده می شوند ، که این باعث درخشش خاص طلا می شود.

چه چیزی کیفیت جواهرات طلای سفید را تعیین می کند؟

  1. مشخصه کیفی که اغلب برای ارزیابی طلا استفاده می شود ، عیار آن است .

این واحد اندازه گیری همان معنی را دارد که برای ارزیابی طلای زرد استفاده می شود .این نشان دهنده خلوص آلیاژ و به طور خاص تر ، نسبت طلا به فلزات دیگر در جواهری هست که خریداری کردید.

  • یکی دیگر از شاخص های کیفیت طلای سفید می تواند میزان نیکل آن باشد . برخی از افراد جواهرات طلا را که فاقد این فلز هستند ترجیح می دهند زیرا می تواند باعث جوش و حساسیت در افراد حساس می شود.

اگر فکر می کنید چنین حساسیتی دارید ، حتماً از فروشنده سوال کنید که آیا جواهری که قصد خرید دارید ، فاقد نیکل است؟

معمولا آبکاری با رودیم روی طلا را ضخیم تر در نظر می گیرند ، زیرا یک پوشش و آبکاری بسیار نازک به سرعت از بین می رود و لایه زرد را در معرض دید قرار می دهد. وقتی این اتفاق می افتد ، می توانید جواهرات طلای سفید خود را با پرداخت هزینه دوباره مثل روز اول کنید.

طلای سفید
طلای سفید

تعیین عیار طلا

برای تعیین عیار طلا و جواهر ، می توانید به علائم مشخصه آن نگاه کنید یا در صورت عدم وجود علائم ، آن را آزمایش کنید.

علامت های کارات یا عیار برای جواهرات

علامت های عیار بر روی طلای سفید به راحتی قابل تفسیر هستند. شماره karat معمولاً با حروف مانند K یا KT دنبال می شود.

به عنوان مثال ، 18KT که روی یک حلقه طلای سفید مهر شده است به معنی 18 عیار بودن آن است ، که همچنین به این معنی است که حاوی 75٪ طلا خالص است.

به عنوان مثال ، اگر یک قطعه طلا را به جای عدد عیار با شماره 750 مشخص شده است ، این بدان معنی است که هر 1000 واحد آلیاژ حاوی 750 واحد طلا است.

با تقسیم عدد به ازای هر هزار بر 10 ، درصد معادل آن بدست می آید . بنابراین ، علامت 750 که در بالا ذکر شد ، 75٪ محتوای طلا را نشان می دهد ، که برابر 18 عیار است ، همانطور که قبلاً دیدیم.

بنابراین ، اگر علائمی مانند 417 ، 583 یا 917 را مشاهده کردید ، به راحتی می توانید محاسبه کنید که آنها در واقع به ترتیب 10 عیار ، 14 عیار و 22 عیار هستند.

تست شناسایی عیار طلای سفید

طلای سفید را می توان از نظر خلوص با اسید نیتریک آزمایش کرد. اگر یک کیت تست طلا خریداری کرده اید ، می توانید آزمایشات را در خانه انجام دهید.

این بسته حاوی بطری هایی با اسید نیتریک با برچسب های عیار بر روی آنها است – هر برچسب نشان دهنده خلوص است .

روند آزمایش به این ترتیب زیر است:

  1.  شما باید جواهرات طلای سفید خود را روی سطح آزمایشی موجود در کیت قرار داده و خراش دهید . خراش باید یک علامت قابل مشاهده بر روی سنگ برجای بگذارد.

توجه کنید که به اندازه کافی محکم فشار داده اید تا بتوانید از طریق آبکاری رودیم به آلیاژ واقعی زیر آن برسید. زیورآلات و جواهرات خود را از محلی که قابل مشاهده است خراش ندهید.

  •  بطری اسید را با کمترین برچسب عیار بردارید – به عنوان مثال ، بطری ای که روی آن نوشته شده “10 قیراط یا 10 عیار “. مقداری اسید روی طلا بریزید و ببینید آیا واکنشی می دهد یا نه.
  • اگر طلا رنگ خود را از دست داده و حل شد ، عیار جواهرات کمتر از آن است که روی برچسب بطری نوشته شده است.
  •  اگر علامت فقط کمی تغییر رنگ داد اما از بین نرفت ، در این صورت عیار آن بسیار نزدیک یا برابر با آنچه برچسب بطری می گوید ، است.
  •  اگر رنگ تغییر نکرد ، خلوص آن بالاتر از عدد برچسب است و شما باید یک بطری با عیار بالاتر را امتحان کنید تا زمانی که واکنش نشان دهد.

قبل از انجام به آزمایش دستورالعمل های همراه کیت تست طلا را به دقت بخوانید !

همچنین می توانید به یک طلا فروشی مراجعه کرده و درخواست کنید که زیورآلات خود را در آنجا آزمایش کند. طلا فروش به احتمال زیاد از همان روش توضیح داده شده در بالا برای یافتن عیار طلای سفید شما استفاده خواهد کرد.

از کجا طلای سفید بخریم؟

شما می توانید برای دیدن نمونه کارهای طلای سفید می توانید به صفحه فروشگاه در سایت مهرزاد گالری و یا به پیج اینستاگرامmehrzadgallery_18 مراجعه کنید . همچنین میتوانید برای مشاوره با کارشناسان ما ارتباط بگیرید .

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *