مقالات

آیا جواهرات دارای سنگ های قیمتی به مراقبت نیاز دارند ؟!

سنگهای قیمتی جذاب و نفیس از دوران باستان مردم را مجذوب خود کرده اند . این سنگ های جذاب ارزشمند به دلیل رنگ های متنوع ، شکل و درخشش مورد توجه قرار می گیرند ودر پلاک طلا اسم و گوشواره طلا و … استفاده می شوند . آنچه آنها را بسیار ارزشمند می کند نادر بودن ، سختی و طبیعی بودن آنها است. اما اگر فکر می کنید سنگ های قیمتی به دلیل ماهیت سختشان به هیچ نوع مراقبتی احتیاج ندارند ، اشتباه می کنید .

این سنگهای درخشان ممکن است مقاومت بالایی داشته باشند اما آسیب پذیر هستند . برای حفظ زیبایی و درخشش سنگهای قیمتی و جواهرات پر از سنگهای قیمتی خود ، باید با احتیاط با آنها رفتار کنید. در این مقاله در مورد نحوه مراقبت از سنگ های قیمتی خود و حفظ زیبایی آنها به شما نکات مهمی را خواهیم گفت ، همراه ما باشید .

چگونه سنگ های قیمتی خود را تمیز کنیم؟

دستبند طلا یاقوت
دستبند طلا یاقوت

ناگفته نماند که تمام سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی باید مرتباً تمیز شوند. البته برای تمیز کردن آنها نیازی به وسایل خاصی ندارید. اکثر سنگها به خوبی به شوینده ملایم و آب گرم پاسخ می دهند.

  • آنها را با استفاده از یک برس نرم ، ترجیحاً برس کودک با موهای نرم ، مالش دهید. از مالش بیش از حد سخت خودداری کنید در غیر این صورت ممکن است سنگ دچار خراش شود.
  • سنگ را بشویید و با کمک پارچه ای نرم و بدون پرز و به آرامی آن را خشک کنید.
  • همیشه جواهرات پر از سنگهای قیمتی خود را در یک کاسه آب بشویید. گاهی اوقات سنگهای یک جواهر در جای خودشان سست می شوند. شستشوی آنها در یک سینک ظرفشویی یا دست شویی خطر از دست دادن چنین سنگهای قیمتی را به همراه دارد.

مواردی که باید هنگام تمیز کردن سنگ های قیمتی به خاطر بسپارید

تقریباً تمام سنگهای قیمتی مانند الماس ، یاقوت ، زمرد و سایر موارد را می توان با مواد شوینده و آب ملایم تمیز کرد. اما باید قبل از تمیز کردن ، کمی بیشتر در مورد سنگهای قیمتی مختلف و ماهیت آنها بدانید . بعضی از سنگها حساس هستند. اگر از روش خیساندن برای تمیز کردن جواهرات پر از سنگهای قیمتی خود استفاده می کنید ، این کار را با دقت انجام دهید. به عنوان مثال ، نباید سنگهای نرم مانند فیروزه و کهربا را برای مدت طولانی در آب خیس کنید. ممکن است به جلا و درخشش آنها آسیب برسانید.

مطمئن شوید مواد آرایشی روی سنگ قیمتی جواهرات خود را پس از استفاده پاک کنید. یک پارچه نخی خالص و نرم بهترین انتخاب برای پاک کردن جواهرات است. آیا جواهراتی با نگین های ارگانیک مانند کهربا یا مروارید دارید؟ همیشه برای پاک کردن آنها از پارچه ای نرم استفاده کنید.

تمیز کردن جواهرات
تمیز کردن جواهرات

آیا از پاک کننده التراسونیک استفاده می کنید؟

اگر بله ، باید موارد خاصی را در ذهن داشته باشید. پاک کننده های التراسونیک روشی موثر برای تمیز کردن جواهرات سنگی شما ارائه می دهند. اما باید توجه داشته باشید که آنها برای تمیز کردن انواع سنگها بی ضرر نیستند. برخی سنگهای قیمتی مانند سنگ ماه و زمرد هنگام تمیز کردن آنها در تمیز کننده اولتراسونیک در معرض آسیب هستند. اگر مطمئن نیستید که چگونه جواهرات سنگ قیمتی خود را تمیز کنید ، آنها را به یک طلا فروشی ببرید.

جواهرات سنگ های قیمتی خود را به صورت جداگانه نگهداری کنید

همه سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی ، از نظر ماهیت ، سخت هستند. با این حال ، همه آنها از درجه سختی یکسانی برخوردار نیستند. به عنوان مثال ، الماس سخت ترین سنگ های جهان است بعد از آن یاقوت و یاقوت کبود هستند . زمرد ، توپاز و آکوامارین در مقیاس سختی بعدی هستند. مرواریدها و پریدوت ها نگین های نسبتاً نرم تری هستند.

به همین دلیل است که شما باید سنگهای قیمتی خود را جداگانه نگهداری کنید. اگر همه این زیور آلات را در کنار هم نگهداری کنید ، ممکن است حلقه های الماس شما به دستبند مروارید شما مالیده شود ، در نتیجه به مورد دوم آسیب می رساند.

بهترین راه نجات این است که آنها را در محفظه های جداگانه جعبه جواهرات خود نگهداری کنید. حتی می توانید آنها را در کیسه های مختلف قرار دهید. بخاطر داشته باشید که برخی از سنگهای قیمتی مانند عقیق و مروارید رطوبت هوا را می گیرند. بنابراین ، از نگهداری پلاک طلا اسم مروارید و عقیق در صندوق امانات خودداری کنید. بهتر است چنین جواهراتی را در جعبه جواهرات با آستر پارچه نگهداری کنید.

نگهداری از زیورآلات طلا
نگهداری از زیورآلات طلا

از سنگ های قیمتی خود در برابر نور خورشید و گرما محافظت کنید

اشعه های شدید خورشید می تواند نه تنها برای پوست بلکه برای جواهرات سنگی شما نیز مضر باشد. گرما و نور می تواند بر رنگ و دوام سنگ گرانبها تأثیر بگذارد. نور مستقیم خورشید می تواند سنگهای زیادی از جمله آمتیست و کوارتزهای دودی را بی رنگ کند.

 برخی از سنگهای قیمتی مانند مروارید به دلیل نور خورشید خطر سفید شدن را دارند. گرما می تواند رطوبت طبیعی برخی از سنگ های قیمتی را خشک کند. تغییرات ناگهانی دما و گرمای شدید نیز می تواند باعث شکستگی در برخی سنگ های قیمتی شود. بنابراین ، همیشه مراقب باشید که سنگ های قیمتی خود را از نور خورشید و گرما دور نگه دارید.

سنگ های قیمتی خود را از مواد شیمیایی دور نگه دارید

مواد شیمیایی  می تواند برای جواهرات سنگ قیمتی شما بسیار مضر باشند. و وقتی می گوییم مواد شیمیایی ، منظور ما یک بطری اسید سولفوریک یا اسید کلریدریک نیست. حتی چیزهایی که هر روز استفاده می کنید می توانند به آنها آسیب برسانند. از جمله این موارد می توان به عطر ، اسپری مو ، مواد آرایشی ، لوسیون و … اشاره کرد زیرا همه آنها حاوی مواد شیمیایی در مقادیر مختلف هستند. بنابراین مهم است که شما از سنگهای قیمتی خود در برابر آنها در جعبه لوازم آرایشی خود محافظت کنید.

می توانید چند مرحله ساده را دنبال کنید تا زیبایی های درخشان خود را از مواد شیمیایی دور نگه دارید. برای شروع ابتدا از وسایل آرایشی استفاده کنید و در انتها از گوشواره طلا  ، دستبند طلا ، انگشتر طلا و پلاک طلا اسم پر از سنگهای قیمتی خود استفاده کنید همچنین باید جواهرات  اولین موردی باشد که بعد از استفاده و مهمانی در جای خود قرار می دهید . این باعث می شود که سنگهای قیمتی شما با هیچ نوع ماده شیمیایی تماس نداشته باشند.

اگر عاشق شنا هستید ، مطمئن شوید که جواهرات خود را قبل از شیرجه رفتن در استخر در جای مطمئن قرار داده باشید. آب کلر می تواند آسیب زیادی به این گوهر ها وارد کند. شما باید جواهرات سنگ قیمتی خود را از هرگونه وسایل خانگی حاوی سفید کننده ، کلر و سایر اکسید کننده های قوی دور نگه دارید.

انگشتر طلا زمرد
انگشتر طلا زمرد

از جواهرات تازه بازسازی شده خود مراقبت ویژه ای داشته باشید

گاهی اوقات سنگهای قیمتی رنگی با رنگ و وضوح آنها بهبود می یابد. به عنوان مثال ، مرواریدها به طور معمول با پراکسید هیدروژن سفید می شوند. سنگهای توپاز بی رنگ با اکسیدهای فلز پوشانده می شوند. به همین ترتیب ، موادی مانند شیشه و رزین اغلب برای پنهان کردن شکستگی های متعدد در سطح یاقوت و زمرد استفاده می شود. حلال ها ، پاک کننده های اولتراسونیک ، گرما و بخار می توانند چنین بازسازی هایی را تحت تاثیر قرار دهد .

ابتدا از جواهر فروشی سوال کنید که سنگ قیمتی شما تحت بازسازی قرار گرفته است یا خیر. سپس به همین ترتیب از آن مراقبت کنید. به عنوان یک قاعده کلی ، تمام سنگهای قیمتی سفید شده و روکش شده باید در یک بسته بندی نرم بسته بندی شده و در جای خشک نگهداری شوند. گوهرهای پر شده باید از گرما و تغییرات فشار هوا دور باشند.

جواهرات خود را از نظر سنگهای سست شده بررسی کنید

و شما باید این کار را به صورت دوره ای انجام دهید. آیا مرتباً از زیور آلات مملو از سنگ های قیمتی استفاده می کنید؟ احتمال سست شدن این سنگها در محل قرارگیری آنها زیاد است. از دست دادن یک یا چند سنگ از حلقه طلا  یا پلاک طلا اسم مورد علاقه شما احتمالاً چیزی نیست که می خواهید. شما باید مرتباً نگین های سنگی خود را بررسی کنید تا از فرسودگی شاخه های نگهدارنده سنگ اطمینان حاصل کنید. به طور دوره ای آن را به یک جواهرساز حرفه ای برده و از نظر تنظیمات شل و شاخک های آسیب دیده بررسی کنید.

نبایدهای مراقبت از سنگ های قیمتی

برخی موارد وجود دارد که برای حفظ زیبایی سنگ های قیمتی خود باید از انجام آنها اجتناب کنید. این موارد شامل موارد زیر است:

  • هنگام مسافرت ، سنگ های قیمتی خود را در یک جعبه یا کیسه حمل نکنید. همیشه آنها را جداگانه حمل کنید. آنها را در دستمال جواهرات پیچیده نگه دارید.
  • هنگام باغبانی از جواهرات سنگ قیمتی خود استفاده نکنید.
  • مطمئن شوید که جواهرات سنگ قیمتی خود را بالای کمد یا کشو قرار ندهید . وقتی آنها را در چنین مکان هایی با بی احتیاطی نگه دارید ، این احتمال وجود دارد که این سنگهای گرانبها خراشیده شوند .

سنگ های قیمتی دارایی گرانبهای شما هستند. آنها بهترین میراثی هستند که می توانید به فرزندان و نوه های خود هدیه دهید. از آنها به درستی مراقبت کنید تا درخشش آنها برای نسلها باقی بماند.

ما در این مقاله سعی در ارائه راه کارهایی برای نگهداری مناسب جواهرات دارای این گوهر های جذاب ، داشتیم تا شما بتوانید به خوبی از آنها نگهداری کنید . امیدوار هستیم که توانسته باشیم کمک شایانی به شما کرده باشیم .

شما می توانید برای دیدن طرح های متفاوت و زیبای موارد ذکر شده در این مقاله به صفحه فروشگاه سایت مراجعه کنید .

همچنین می توانید برای دیدن مراحل نمونه کارهای ساخته شده و سفارشی به پیج اینستاگرامmehrzadgallery_18مراجعه کنید .

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *