مقالات

طلا یا نقره ، کدام یک مناسب تر است ؟

طلا و نقره هر دو جز فلزات گرانبهای موجود روی زمین هستند . وقتی نوبت به انتخاب جواهرات فلزی گرانبها می رسد ، اغلب افراد بر سر دو راهی قرار می گیرند ، ما در این مقاله پیرامون این موضع صحبت خواهیم کرد تا بتوانیم کمکی به شما در این انتخاب کنیم .

 نقره

نقره خالص انعطاف پذیر است و برای استفاده در ساخت زیورآلات و ظروف مناسب نیست. به همین علت کسانی که از نقره در ساخت استفاده می کنند ، بیشتر به نقره استرلینگ یا نقره سفید تمایل دارند.

 نقره سفید آلیاژی از نقره است که 925 در هزار از نقره و 75 واحد از فلزی دیگر (معمولاً مس) تشکیل می‌شود. یعنی نقره عیار 925، باید حداقل 92/5 درصد نقره خالص داشته باشد. با اضافه کردن مس مقاومت و چکش خوری نقره افزایش می یابد.  

استفاده از فلزات دیگر به جای مس در ساخت آلیاژ امکان دارد ، اما تجربه نشان داده است که مس علاوه بر سختی مناسبی که نقره می دهد ولی رنگ آن را تغییر نمی دهد.

طلا یا نقره
طلا یا نقره

طلا

طلا نیز در زمان استخراج از معادن  بسیار نرم است، و مانند نقره برای آماده سازی طلا  در ساخت آن را با فلزات دیگر مخلوط می کنند . برای ساخت طلای زرد از مس برای بالا بردن سختی و برای ساخت طلای سفید از فلزات مثل نقره ، نیکل، پالادیوم استفاده می شود.

از آلیاژ پالادیوم و طلا در ساخت جواهرات به دلیل نرمی زیاد استفاده ی شود . در برخی موارد پلاتین نیز برای بالا بردن وزن و مقاومت به این آلیاژ استفاده می شود .

بین دو آلیاژ طلا و پالادیوم ، طلا و نیکل ، آلیاژ دوم ارزان قیمت تر است ، اما برخی به نیکل حساسی داشته که این باعث بروز مشکلات پوستی در اینگونه افراد می شود .

 هنگام خرید طلای سفید از فروشنده ترکیب اصلی را سوال کنید تا در آینده مشکلی برای شما به وجود نیاید .

طلا یا نقره
طلا یا نقره

در مرحله بعدی به بررسی این دو فلز در جواهرات می پردازیم ، با ما همراه باشید .

نمای ظاهری

با دیدن دو اکسسوری شبیه به هم اما از دو جنس متفاوت متوجه می شوید که آلیاژ نقره از آلیاژ طلای سفید درخشندگی بیشتری دارد . این درخشندگی زمانی که از سنگ های در جواهرات استفاده می شود بیشتر هم می شود . در میان اکسسوری های نقره گردنبند و دستبند نمای زیبایی دارد .

سمت راست طلا- سمت چپ نقره

طلا یا نقره
طلا یا نقره

استحکام

نقره استرلینگ نسبت به طلا از استحکام و دوام پایین تری برخوردار است . البته این ویژگی به علت خصوصیات نقره است و ربطی به کیفیت آن ندارد . به همین علت بیشتر حلقه های ازدواج را از طلا می سازند ، زیرا دوام بهتر دارند . و زمانی که در معرض آب و ضربه قرار می گیرند مشکل خاصی پیدا نمی کنند .

سمت راست طلا – سمت چپ نقره یا پلاتین

طلا یا نقره
طلا یا نقره

نگهداری

نقره با گذشت زمان و براثر استفاده مکرر جلای خود  را از دست داده و در برخی موارد حتی سیاه هم می شود. شما با استفاده از پلیش های خانگی می توانید در منزل دوباره زیوآلات خود را سفید کرده و مانند روز اول کنید .

اما در مقابل نقره ، طلای سفید جلای خود را بیشتر حفظ کرده و دیرتر دچار تیرگی می شود . ولی شما مثل نقره نمیتوانید آن را در منزل دوباره جلا دهید . برای جلا طلا باید به طلا فروشی مراجعه کنید .

البته زیورآلات نقره ای که روکش رودیوم دارند مانند طلا کمتر دچار تیرگی می شوند .

نقره استرلینگ – قبل و بعد از پلیش

طلا یا نقره
طلا یا نقره

حساسیت

بعضی افراد ممکن است به نیکل یا سایر فلز‌هایی که در طلا سفید به کار می‌روند حساسیت داشته باشند. در این صورت باید به دنبال زیورآلاتی باشید که با روکش مواد ضد حساسیت (مثل رودیم) ساخته شده باشند.

بر خلاف قطعات ساخته شده از برنج یا دیگر فلزات که می توانند پوست شما را تحریک کنند، جواهرات نقره حاوی فلزات اضافی نیستند که بتواند باعث واکنش آلرژیک شوند. در مورد نقره چون معمولاً همراه مس است این مشکل بسیار کم‌تر به وجود می‌آید.

نمونه حساسیت به نیکل در طلا

طلا یا نقره
طلا یا نقره

با بررسی این موارد شما می توانید اکسسوری مورد نظر خود را انتخاب کنید . البته این نکته حائز اهمیت هست که طلا هم به عنوان زیور آلات استفاده می شود و هم سرمایه ای است که شما در صورت نیاز می توانید آن را بفروشید ، اما در نقره به نظر نمیرسد که شما بتوانید چنین کاری را انجام دهید .

نگاهی به مدل های مختلف و مستحکم طلای سفید با قیمت مناسب در فروشگاه سایت مهرزاد گالری بیاندازید و یا به پیج اینستاگرامmehrzadgallery_18  ما سر بزنید و مدل های سفارشی کار شده را ببینید .

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *