مقالات

حلقه ازدواج از چه زمانی تبدیل به سنتی پایدار شد؟

یکی از رسومات در هنگام ازدواج دادن حلقه همسران به هم دیگر است . سنتی که از دیرباز وجود داشته و حالا کمی تغییر کرده است . ما در این مقاله به چگونگی به وجود آمدن و تغییرات آن سنت می پردازیم.

حلقه ازدواج طلا
حلقه ازدواج طلا

در واقع انگشتر ازدواج یا همان حلقه نشانی از تعهد طرفین نسبت به همدیگر ، نشان عشق و وفاداری نیز است . طبق تحقیقات و گزارشات کارشناسان براساس شواهد موجود در طومار های پاپیروس و هیروگلیف، مفهوم حلقه ازدواج حدود 6000 سال پیش در مصر باستان آغاز شده است . در آن زمان زوج های مصری حلقه هایی از جنس کنف یا نی را برای نشان دادن تعهد و عشق و علاقه به یک دیگر پیشکش می کردند . البته این نوع حلقه ها با توجه به عدم استحکام و از بین رفتن ، در مراحل متعددی تعویض و جایگزین می شد .

حلقه ازدواج طلا
حلقه ازدواج طلا

البته انتخاب انگشتر برای نماد ازدواج به دلیل خاصی است . زیرا می توانست گردنبند یا دستبند و یا … باشد . در نصر باستان نشان دایره و حلقه نشان ابدیت و جاودانگی است و فضای باز در وسط آن نشان راهی به سمت آینده است . این نماد ، پیام خاصی برای زوج ها داشت و بسیار ایده آل برای شروعی دوباره بود .

اما گردنبند یا دستبند هم گرد هستند پس چرا انگشتر انتخاب شد ؟

دلیل این انتخاب عقاید مصر باستان است . آنها متعقد هستند انگشتی حلقه در آن قرار می گیرد مستقیما با قلب در ارتباط هست .قرار دادن انگشتر در این انگشت نمادی از وفاداری به همسر است .

حلقه در روم باستان

روم در همسایگی مصر باستان قرار داشت و به تبع از همان اوایل با این فرهنگ آشنا شد و این ایده را از مصر گرفت . روم باستان ببا این نظریه ارتباط بیشتری برقرار کردند زیرا آنها به نظریه “vena amoris” رگ عشق متعقد بودند .  

در روم باستان به عروس دو انگشتر هدیه داده می شد ، یک انگشتر از جنس آهن و یک انگشتر از جنس طلا . زنان انگشتر آهنی را در منزل استفاده می کردند تا خسارت مالی کمتر را پرداخت کنند . انگشتر طلا را در مهمانی و … استفاده می کردند تا شخصیت خود را بالا و خود را ثروتمند نشان دهند .

شکل های اولیه حلقه ازدواج

روم و یونان اشکال حلقه های ازدواج را بعد از مدتی متفاوت تر کردند تا با انگشتر های دیگر متمایز باشد . این کار از حکاکی روی انگشتر ها شروع شد . برای مثال این عکس متعلق به حلقه ای است که نشان خدایان عشق Erotes بر روی آن حکاکی شده است . که در حال کشتی با هم هستند تا نمادی از احوالات درونی عروس باشند . البته این مفاهیم خدایان در اسلام جایگاهی ندارد و در دین اسلام همه یکتا پرست هستند .

حلقه ازدواج طلا
حلقه ازدواج طلا

با گذشت زمان زوج ها برای اینکه انگشتر خود خاص تر نشان دهند تصاویر خود را بروی حلقه ها حکاکی می کردند و به هم هدیه می دادند .

کمی بعد طرح دستان در هم یا دستان بسته بر روی انگشتر ها  حک شدند که نشانی از توافق و قرار دادی بین زوج ها است . کمک این طرح به نشانی محبوب تبدیل شد و بیشتر روی حلقه های ازدواج دیده می شد .

حلقه ازدواج طلا
حلقه ازدواج طلا
حلقه ازدواج طلا
حلقه ازدواج طلا

حلقه در دوره رنسانس

در دوره رنسانس کم کم با ظهور شعر ، حلقه ها هم تغییر کردند .اشعاری بر روی آنها حک شدند . این اشعار در داخل یا خارج حلقه حک می شدند .

حلقه های امروزی

امروزه دیگر سبک و طرح های حلقه های ازدواج تغییر کردند . به طوری که زوج ها می توانند حتی از جنس های مختلفی از جمله مانند تیتانیوم ، تنگستن ، پالادیوم ، پلاتین ،برای انگشتر ها استفاده کنند . این تحول باعث شد تا هر زوجی براساس بودجه ای که دارد اقدام به خرید کند .

حلقه ازدواج طلا
حلقه ازدواج طلا

همچنین می توانید براساس فعالیت های روزانه هم جنس های مختلفی را انتخاب کنید تا حلقه شما کمتر آسیب ببیند  .

شما برای دیدن حلقه های ازدواج یا انگشتر طلا اسم میتوانید به صفحه فروشگاه در همین سایت یا پیج اینستاگرامmehrzadgallery_18 مراجعه کنید

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *