مقالات

تنوع رنگی طلا در ساخت و جذابیت های آن

تنوع رنگی طلا
تنوع رنگی طلا

رنگ اصلی طلای خالص رنگ زرد است که با ترکیب آلیاژ های مختلف می توان طلا با رنگ زرد کم رنگ، قرمز و حتی سبز تولید کرد این صنعت یکی از صنایع بسیار جذاب و نو ظهور و مورد توجه در چند سال اخیر می باشد.

با ترکیب های مختلف می توانیم طلا با رنگ هایی بسیار زیبا و جذاب سیاه، آبی و ارغوانی ساخت . و از آن در محصولات مختلفی مثل پلاک طلا اسم، گردنبند طلا، دستبند طلا، انگشتر طلا و گوشواره طلا استفاده نمود.

.

چگونه می توانیم طلا با رنگ های منحصر به فرد بسازیم ؟

تنوع رنگی طلا
تنوع رنگی طلا

از دو روش زیر برای ساخت طلا با رنگ های خاص و جذاب می توان استفاده کرد :

روش اول ساخت طلا رنگی از ترکیبات اینترمتالیک

روش دوم ساخت طلا از روش مسطح کردن

آنچه باید به آن توجه نمود اینکه ساخت طلا به این روش تاثیر زیادی بر کیفیت و عیار و آلیاژ طلای ساخته شده دارد.

.

چه رنگ هایی از ترکیبات اینترمتالیک به دست می آید:

  • طلای به رنگ بنفش

با ترکیب طلا و آلومینیوم رنگ بنفش ارغوانی رو خواهیم داشت اگر طلا و آلومینیوم به نسبت خاصی با هم ترکیب شوند ترکیبی به نام ای یو آل تو ۲AUAL  به دست می آید که حاصل از ترکیب دو اتم آلومینیوم و یک اتم طلا است این ترکیب داری  79% طلا است که به عنوان طلای 18 عیار شناخته می شود.

استفاده از این نوع ترکیب طلا در عین حال که بسیار زیبا و جذاب است بسیار شکننده است و از آن نمی توان برای ساخت طلا به روش های عادی و معمولی مثل جکش کاری به محصولات دیگر تبدیل کرد.

جهت ذوب کردن این نوع از طلای ترکیبی نیاز به خلا و شرایط خاص می باشد که ایجاد این شرایط با سادگی امکان پذیر نیست و هزینه بالایی دارد. در عین حال امکان قالب بندی آن وجود دارد و  نقطه ذوب آن 16 درجه می باشد.

نکته قابل توجه اینکه این نوع طلای ترکیبی استحکام بیشتری نسبت به طلای خالص دارد.

.

تنوع رنگی طلا و درست کردن رنگ ارغوانی

طلای ترکیبی که آلومینیوم آن 15 درصد است رنگ ارغوانی خود را حفظ می کند. این طلا طی دو مرحله از ترکیب ارغوانی و تا حدودی محلول غنی از آلومینیوم است ساخته می شود.

در عین حال رنگ کم رنگ تر و شکنندگی کمتری نسبت به ترکیبات و روش های دیگر دارد. بعد از ساخت با ماشین کاری قطعه های ساخته شده تراش داده شده و شکل می گیرند و در محصولات طلا و جواهر به صورت ترکیبی استفاده می شوند.

یکی دیگر از روش های دیگر ایجاد تنوع رنگی طلا و تولید طلای ارغوانی ترکیب بخار رسوب طلا و آلومینیوم به نسبت مشخص و معین با هم می شود تا در این واکنش طلای خالص ساخته شود. جواهرآلات و محصولاتی که از این روش ساخته می شود با توجه به رنگ منحصر به فرد و قیمت مناسب جنبه تجاری دارد.

.

راه دیگر ارغوانی کردن طلا

یکی دیگر از روش های کاربردی برای تولید طلای ارغوانی روش متالوژی پودر است که در آن 30 درصد پودر کبالت پالادیوم یا نیکل به پودر آلومینیوم و طلا اضافه می شود و با فشار پرس می شود. رنگ حاصل از این روش بسیار مشتری پسند و جذاب است.

.

تنوع رنگی طلا
تنوع رنگی طلا

روش دیگر، روش ذوب شمش در خلاء می باشد که طلای تزئینی در این روش از حدود 70 تا 85 درصد طلا تشکیل شده و مابقی آن را آلومینیوم تشکیل می دهد در این روش از نیروی گریز از مرکز استفاده شده و پودر حاصله قالب بندی می شود و با پرس و فشار الکتریکی طلا رنگی ساخته می شود. در نهایت سطح آن را با ترکیبی از طلای خالص پلاتینیوم، نقره و دیگر آلیاژ ها استحکام می بخشند.

سیم های طلای ارغوانی در محیطی نزدیک به خلاء و در درجه حرارت 450 تا 700 درجه سانتیگراد ساخته می شود.

در این حالت سیم های تولید شده طلا به رنگ ارغوانی بسیار محکم و انعطاف پذیرند و  با قراردادن لایه ای از آلومینیوم بر روی آن و حرارت دادن آنها رنگ ارغوانی تشکیل می شود.  در صورت استفاده از پودر گرم طلا و آلومینیوم در این روش رنگ چشم گیری ایجاد می شود و تنوع رنگی طلا ایجاد شده جذاب است .

.

برای دیدن تنوع رنگی طلا در محصولات میتونید به صفحه فروشگاه در سایت یا به آدرس پیج اینستاگرام mehrzadgallery_18 مراجعه کنید .

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *