مقالات

آیا یاقوت ، پادشاه سنگ های قیمتی را میشناسید ؟!

پادشاه جواهرات برای هر عاشق جواهرات و زیورآلات ، سنگ قیمتی یاقوت است ،  چرا که نه! این سنگ یکی از سنگهای قیمتی بسیار ارزشمند و پرطرفدار در جهان جواهرات هستند. در سانسکریت ، به Ratnaraj یا پادشاه جواهرات معروف است . نامی مناسب برای یک گوهر که با درخشش ، رنگ و جذابیت خود بر جهان سنگ های قیمتی حاکم است.

یاقوت
یاقوت

این سنگ های قرمز چه در رنگ های طلایی یا سفید ، طلای زرد یا طلای سفید قرار بگیرند ، بسیار جذاب به نظر می رسند. آیا شما به دنبال خرید جواهرات یاقوتی هستید؟ جواهراتی شامل پلاک طلا اسم ، گوشواره طلا ، دستبند طلا و … را می خواهید تهیه کنید ؟ در اینجا یک راهنمای کامل و جامعی برای کمک به شما در تصمیم گیری آگاهانه آورده ایم ، با ما همراه باشید .

دستبند طلا یاقوت
دستبند طلا یاقوت

بررسی اجمالی

یاقوت سرخ نیازی به معرفی ندارد ، اما در اینجا برخی از حقایق درباره پادشاه جواهرات آورده ایم. آنها بخشی از خانواده سنگهای قیمتی کروندوم هستند.

آنها دارای ضریب سختی 9 در مقیاس Moh هستند. به این معنی که این سنگ یکی از سخت ترین گوهرها بعد از الماس است. وجود عناصر کمیاب مانند کروم به این سنگها رنگ هایی می بخشد که می تواند از قرمز روشن تا قرمز پر رنگ باشند. هر چه وجود کروم در در این سنگ بیشتر باشد ، رنگ آن پر رنگ تر خواهد بود.

به دلیل رنگ قرمز ، مردم اغلب این سنگ را نمادی از عشق و علاقه می دانند. بسیاری از مشهورترین یاقوتهای جهان در میانمار یافت شده اند. یاقوت سرخ با وزن 18 هزار و 696 قیراط ، بزرگترین یاقوت بدون تراش در جهان است.

پلاک طلا یاقوت
پلاک طلا یاقوت

تاریخچه یاقوت

این سنگ نام خود را از کلمه لاتین “ruber” به معنی قرمز گرفته است. نام این گوهر در متن “تاریخ طبیعی” پلینی که در سال 1 میلادی نوشته شده است گنجانده شده است. در طول قرن ها ، آنها با بسیاری از افسانه ها در ارتباط بوده اند.

 در میانمار ، سربازان اعتقاد داشتند که با وارد کردن یاقوت در پوست آنها ، آنها را شکست ناپذیر می کند. در هند ، اهدای این سنگ قیمتی راهی برای بزرگداشت لرد کریشنا است. همچنین اعتقاد بر این است که این فرد در زندگی بعدی خود به عنوان یک امپراطور متولد خواهد شد. این سنگهای قرمز در سایر مناطق آسیا نیز بسیار گرانبها بودند. تاریخ می گوید که در اوایل سال 200 قبل از میلاد ، آنها در امتداد جاده ابریشم شمالی تجارت می شدند.

انگشتر طلا یاقوت
انگشتر طلا یاقوت

انواع یاقوت: طبیعی در مقابل مصنوعی

یاقوت سرخ از گرانترین سنگهای قیمتی در جهان است. با محبوبیت بیشتر و افزایش تقاضا ، دانشمندان به جستجوی راه هایی برای ایجاد آنها پرداختند. جواهر فروشان این سنگ های را که به صورت های مختلف ایجاد شده ، مصنوعی یا کشت شده به فروش می رسانند.

 چنین سنگهایی معمولاً در مقایسه با سنگهای طبیعی بسیار ارزان ترند. سنگ های مصنوعی با نمونه های طبیعی خود کاملا یکسان به نظر می رسند. آنها همچنین دارای ترکیب شیمیایی و خصوصیات فیزیکی یکسانی هستند. آنها اغلب از یاقوت طبیعی درخشان تر به نظر می رسند. فقط یک گوهر شناس با یک میکروسکوپ قدرتمند می تواند سنگ های طبیعی و مصنوعی را از یکدیگر تشخیص دهد.

دستبند طلا یاقوت
دستبند طلا یاقوت

سنگ های تولد و سنگ های سالگرد

یاقوت سرخ سنگ ماه تولد ، تیر ماه است. اعتقاد بر این است که این سنگ با خورشید مرتبط است و از این رو برای افرادی که دارای علامت لئو هستند ایده آل است. آنها همچنین برای پانزدهمین و چهلمین سالگرد ازدواج یک زوج هدیه داده می شوند . شما می توانید این گوهر گران قیمت را در قالب پلاک طلا اسم ، گوشواره طلا ، دستند طلا و … برای عزیزانتان تهیه کنید .

پلاک طلا اسم یاقوت
پلاک طلا اسم یاقوت

تشخیص یاقوت واقعی از جعلی

  • یاقوت سرخ واقعی و طبیعی وجود دارد اما نادر و گران است. از این رو ، مهم است که بتوان تفاوت بین انواع واقعی و جعلی سنگ را تشخیص داد. تورمالین ، گارنت و شیشه های رنگی اغلب به عنوان این گوهر قیمتی استفاده می شود. این نمونه ها شکننده تر از سنگ واقعی هستند. بنابراین ، اگر این سنگ سرخ روی آنها بمالد ، آنها را به راحتی خراش می دهد. یاقوت واقعی نیز در مقایسه با تقلبی سنگین تر است.
  • آیا شما صاحب یکی از این زیبایی های قرمز هستید و می خواهید بدانید واقعی است یا خیر؟ برای آزمایش سنگ می توانید آن را روی سطح دیگری خراش دهید. اگر روی سطح دیگر یک علامت قرمز برجای بگذارد ، سنگ رنگ شده است و یاقوت سرخ نیست.
  • برای آزمایش اصالت سنگ نیز می توانید از میکروسکوپ قدرتمند استفاده کنید . این میکروسکوپ تصویر واضح تری از جزئیات یاقوت شما ارائه می دهد.
  • این گوهر سرخ واقعی دارای لبه ها ، وجه های واضح و برش های تمیز خواهد بود. از طرف دیگر ، اگر به نظر می رسد سنگ دارای لبه های گرد است ، احتمالاً جعلی است.
گوشواره طلا یاقوت
گوشواره طلا یاقوت

چگونه جواهرات یاقوت بخریم؟

این سنگ قیمتی امروزه در بین گرانترین سنگهای موجود در بازار است. از این رو ، باید هنگام خرید زیور آلات یاقوتی مانند انگشتر طلا یاقوت ، النگو طلا ، دستبند طلا ، گردنبند طلا یا پلاک طلا اسم بسیار مراقب باشید . نکاتی وجود دارد که باید هنگام خرید جواهرات از فروشگاههای آفلاین یا آنلاین در نظر داشته باشید ، یعنی برش ، شفافیت ، رنگ و وزن عیار.

پلاک طلا یاقوت
پلاک طلا یاقوت

برش

  • روش برش یاقوت در درخشش آن تفاوت زیادی ایجاد می کند. همچنین بر توانایی سنگ در نمایش رنگهای مختلف در جهات مختلف تأثیر می گذارد. این به عنوان پلوکروئیسم شناخته می شود.
  • این سنگها به طور معمول در شکل های تختی و صفحه ای یافت می شوند و از این رو معمولاً به شکل بیضی و بالشتک برش می خورند. از طرح های پلکانی با وجوه مربع متحدالمرکز یا مستطیل شکل نیز معمولاً در ساخت جواهرات استفاده می شود. همچنین ممکن است با استفاده از برش های گرد ، مثلث ، گلابی و مارکی شکل نیز تغییر شکل دهند.

شفافیت

  •  یافتن یاقوت طبیعی بدون نا خالصی بسیار دشوار است. در حقیقت ، تمام یاقوتهای طبیعی که وجود دارند دارای نقص و ناخالصی هستند. ارزیابی این سنگ قیمتی سرخ بستگی زیادی به میزان قابل مشاهده بودن ناخالصی دارد.
  • نا خالصی واضح ، یاقوت سرخ را کدر یا شفاف نشان می دهد و از ارزش آن می کاهد. اجزا معدنی نازک معمولاً در سنگ قیمتی سرخ مشاهده می شوند که ممکن است طولانی یا کوتاه ، مجزا یا به صورت گروهی ظاهر شوند. اجزا که نور را پراکنده می کنند ، می توانند ظاهر یاقوت را بهبود بخشیده و آن را روشن تر کنند. سوزنهایی که از روی هم عبور می کنند نیز می توانند جلوه ستاره ای ایجاد کنند که باعث افزایش ارزش سنگ می شود.

رنگ

  • حتی یک تفاوت جزئی در رنگ نیز می تواند قیمت این سنگ قیمتی را بسیار تحت تأثیر قرار دهد. رنگ یاقوت مهمترین جنبه ارزیابی آن است. سنگ های با کیفیت دارای رنگ از قرمز روشن تا قرمز مایل به ارغوانی پر رنگ هستند.
  • با این حال ، نباید خیلی تار باشد زیرا باعث می شود سنگ از نور کمتری برخوردار شود. مرز بین نوع قرمز مایل به قرمز و نوع کبود صورتی ، مبهم است.

عیار

  • یاقوت را می توان به عنوان یاقوت با کیفیت تجاری و با کیفیت عالی طبقه بندی کرد. دومی بندرت با وزن بیش از 1 قیراط یافت می شود. با این حال ، انواع مختلف کیفیت تجاری را می توان در اندازه های مختلف یافت. بنابراین ، یک یاقوت سرخ با کیفیت خوب 5 عیار در مقایسه با یاقوت با کیفیت تجاری 5 عیار هزینه بسیار بیشتری دارد.
دستبند طلا یاقوت
دستبند طلا یاقوت

چگونه از جواهرات یاقوت خود مراقبت کنیم؟

یاقوت جز سنگهای قیمتی سخت است و از این رو در برابر خراش و شکستگی بسیار مقاوم هستند. با این حال ، در صورت تمیز نکردن و نگهداری صحیح ، ممکن است درخشندگی و براقیت خود را از دست بدهند. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در صورت داشتن یک قطعه جواهر سرخ رنگ قیمتی در نظر بگیرید:

  • یاقوت سرخ یکی از سخت ترین سنگ های قیمتی است و می تواند به سنگهای قیمتی نرم دیگر آسیب برساند. از این رو ، جواهرات یاقوت خود را با جواهرات دیگر نگهداری نکنید. در حالت ایده آل ، شما باید یک جعبه پارچه ای با شکاف های جداگانه برای جواهرات خود داشته باشید. در غیر این صورت ، می توانید هر قطعه را در کاغذ دستمال نرم بپیچید.
  • روغن و خاک می توانند با انباشته شدن روی سنگ باعث کدری و دل زدگی شود . مهم است که یاقوت های خود را به طور مرتب تمیز کنید. برای این کار باید جواهرات را در محلولی از مواد شوینده ملایم و آب گرم خیس کنید. سپس می توانید از یک مسواک با موی نرم برای تمیز کردن بیشتر آنها استفاده کنید. با این کار خاک جمع شده در قسمتهای مختلف جواهرات شما پاک می شود.
  • یاقوت سرخ سخت است ، اما هرگز نباید فشار زیادی به آنها وارد کنید. همچنین باید از استفاده آنها هنگام نظافت ، باغبانی و … خودداری کنید.
پلاک طلا یاقوت
پلاک طلا یاقوت

رنگ و جذابیت این سنگ ، آن را به گزینه ای ایده آل برای بیان احساسات تبدیل کرده است. خواه یک جفت گوشواره طلای سفید یا یک گردنبند طلای مملو از یاقوت و الماس بخرید ، مطمئناً یک مورد ارزشمند به مجموعه جواهرات شماست.

 این همش نیست. آیا می دانید به دلیل سختی این سنگ اغلب برای ساخت ابزار پزشکی و لیزر استفاده می شود؟ قابل توجه است ، نه؟

انگشتر طلا یاقوت
انگشتر طلا یاقوت
گوشواره طلا یاقوت
گوشواره طلا یاقوت
انگشتر طلا یاقوت
انگشتر طلا یاقوت

ما در این مقاله سعی در معرفی سنگ قیمتی داشتیم تا شما در هنگام خرید مشکلی نداشته باشید . امیدوار هستیم که توانسته باشیم کمک شایانی به شما کرده باشیم .

شما می توانید برای دیدن طرح های متفاوت و زیبای موارد ذکر شده در این مقاله به صفحه فروشگاه سایت مراجعه کنید .

همچنین می توانید برای دیدن مراحل نمونه کارهای ساخته شده و سفارشی به پیج اینستاگرامmehrzadgallery_18مراجعه کنید .

پلاک طلا یاقوت
پلاک طلا یاقوت
انگشتر طلا یاقوت
انگشتر طلا یاقوت

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *