مقالات

سیترین و نکات مهمی در مورد آن

کسی شک ندارد که آهن یکی از مهمترین عناصر شناخته شده برای انسان است . برای سالم ماندن به آهن نیاز داریم. برای ساختن خانه به آهن احتیاج داریم. و برای جواهرات زیبا به آهن نیاز داریم. آره! این آهن است که به سنگهای قیمتی خاصی رنگ های گرم و زیبایی می بخشد.

سیترین
سیترین

شما می دانید که در مورد کدام سنگ قیمتی صحبت می کنیم ، مگر نه؟

بله ، ترکیبی زیبا و دلربا! ، زرد روشن ، این زیبایی های زرد ممکن است به اندازه یک یاقوت یا زمرد ارزش نداشته باشند. اما در واقع نادر و ارزشمند هستند. گوشواره طلا سیترین یا پلاک طلا اسم  ، انگشتر طلا یا گردنبند طلا ، جواهرات و زیورآلات ساخته شده از این سنگ نیمه قیمتی خیره کننده است.

اما چقدر از این سنگ می دانید؟

در این مقاله در مورد همه چیزهایی که باید در مورد زیورآلات طلا  سیترین بدانید آورده شده است. ما خلاصه ای از تاریخچه ، ویژگی ها ، انواع ، دستورالعمل های خرید و نکات مراقبت را به شما ارائه می دهیم ، با ما باشید.

بررسی اجمالی

سیترین یکی از با ارزش ترین اعضای خانواده کوارتز است. اگرچه بلورهای کوارتز بیشتر یافت می شوند ، اما سیترین بسیار نادر است. از ویژگی های بارز این سنگ ، رنگ خاص و دلنشین آن است که از زرد کم رنگ تا قهوه ای مایل به نارنجی متغیر است. به دلیل رنگ آن اغلب با توپاز اشتباه گرفته می شود. مانند اکثر انواع کوارتز ، سیترین مقرون به صرفه ، بادوام و جذاب است. در مقیاس Mohs ، مقدار آن 7 است. این عدد بیانگر آن است که این سنگ نسبتاً سخت است اما می توان به راحتی آن را تراش داد.

تاریخچه سیترین

سیترین نام خود را از واژه فرانسوی citron به معنی لیمو گرفته است. همانطور که می توانید تصور کنید ، نام این سنگ از رنگ آن الهام گرفته شده است. یکی از اولین موارد ذکر شده در مورد این سنگ در کتاب مقدس است. این سنگ را در عهد عتیق کریسولیتوس به معنی سنگ طلایی می نامند. این سنگ مورد علاقه رومیان و یونانیان باستان بوده است ، به ویژه در دوران هلنیسم. هر چند مردم از آن نه تنها برای ساخت جواهرات استفاده کردند. در قرن هفدهم ، سازندگان اسلحه اسکاتلندی از آن برای تزئین دسته خنجر استفاده کردند.

اعتقاد بر این است که سیترین از سنگهای مورد علاقه ملکه ویکتوریا بوده است. او اغلب جواهرات سیترین خود را در مهمانی هایی که در قلعه بالمورال در ارتفاعات اسکاتلند تشکیل می شد ، استفاده می کرد. معمولاً به مهمانان این مهمانی ها گفته می شد که به سبک هایلند خوش تیپ باشند. بنابراین ، سنگ سیترین بخشی اساسی از سنت هایلند شد. حتی امروزه نیز اغلب به عنوان سنجاق طلا  استفاده می شود.

 پلاک طلا سیترین
پلاک طلا سیترین

و بعد دوره آرت دکو فرا می رسد!

در این دوره ، طراحان از این سنگ نیمه قیمتی برای ساخت قطعات بزرگ استفاده کردند. برخی از معروف ترین این قطعات متعلق به مشاهیر هالیوود مانند گرتا گاربو و جوآن گافورد بود. این سنگ قیمتی زیبا و زرد از زمان های بسیار قدیم محبوب بوده است. با این حال ، در دوره آرت دکو بود که این سنگ ها به شدت درخشیدند.  

انواع سیترین

این سنگ نیمه قیمتی را می توان به دو نوع تقسیم کرد: یعنی طبیعی و عملیات حرارتی. تفاوت بین آنها بر اساس نحوه شکل گیری آنها است.

  • طبیعی

 همانطور که از نامش پیداست ، سنگهایی هستند که به طور طبیعی وجود دارند. این نوع سنگها زرد کمرنگ هستند و اغلب دارای رنگهای دودی هستند. انواع قهوه ای مایل به قهوه ای و نارنجی نیز  در طبیعت موجود است. در حقیقت آنها نادر است و از این رو گران هم هستند.

  • عملیات حرارتی

سیترین ها نادر هستند و از این رو اغلب از سنگهای کوارتز دیگر ساخته می شوند. امروزه بیشتر موارد تجاری موجود در بازار مواردی هستند که تحت عملیات حرارتی قرار دارند. آنها توسط آمتیست های گرمازا تشکیل می شوند. مقدار گرمای ارائه شده تاریکی رنگ را تعیین می کند. در حالی که این روش درمانی تغییر رنگ می دهد ، اما خواص شیمیایی سنگ را تغییر نمی دهد. با این حال ، از آنجا که طبیعی نیست ، به اندازه موارد طبیعی ارزشمند نیست.

سنگ های تولد و سالگردها

این سنگ مختص ماه نوامبر میلادی و آبان ماه شمسی است. البته می توانید بین توپاز و سیترین به عنوان سنگ تولد خود یکی را انتخاب کنید. همچنین این سنگ  در سیزدهمین سالگرد ازدواج بین همسران کادو داده می شود.

 پلاک طلا سیترین
پلاک طلا سیترین

چگونه می توان سیترین های واقعی و جعلی را شناسایی کرد؟

سیترین یکی از محبوب ترین سنگ های زرد است که در ساخت جواهرات استفاده می شود. با این حال ، ممکن است مردم به جای یک سنگ واقعی ، شیشه های رنگی را به شما بفروشند. از این رو ، مهم است که بتوان برخی از ویژگی های یک سنگ قیمتی سیترین واقعی را شناخت.

  • 1. هنگام خرید این سنگ ، احتمالاً با سه نوع از آنها روبرو خواهید شد. اولین مورد سیترین واقعی یا همان سیترین طبیعی است. گران هستند و رنگ آنها یکنواخت است. اگر سنگ زیر رنگ سایر رنگها مانند نارنجی یا سبز را نشان دهد ، طبیعی نیست.
  • 2. نوع دوم سیترین های پخته یا حرارتی است.

اینها حتی سیترین نیستند. همانطور که قبلاً اشاره کردیم ، آمتیستهایی هستند که تحت عملیات حرارتی قرار می گیرند و از آنها برای ساخت جواهرات استفاده می کنند. سیترین پخته شده ایجاد شده در آزمایشگاه به طور معمول دارای تغییرات شدید در رنگ است. ممکن است بسیار تیره باشد در حالی که پایه هنوز سفید است. این ویژگی همچنین نشانگر خوبی برای اصالت آن است.

  • 3. مورد سوم شیشه های رنگی و انواع مصنوعی است. اینها نه سیترین هستند و نه کریستال هستند. آنها جعلی هستند! یکی از مشخصه های مشخص چنین سنگهای تقلبی این است که کاملاً واضح و بدون هیچ چیز اضافه ای به نظر می رسند. اگرچه این مطلوب است و زیبا به نظر می رسد ، اما سیترین طبیعی معمولاً دارای نمای ابری در اطراف پایه است. در مورد شیشه های رنگی ، حتی می توانید به  حباب و سایر صفات شیشه ای دقت کنید.

چگونه جواهرات سیترین بخریم؟

سیترین ها در طیف وسیعی از اندازه ها در دسترس هستند. از آنها برای ایجاد گوشواره طلا ظریف و همچنین حلقه  طلا و جواهرات بزرگ استفاده می شود. هنگام خرید سنگ قیمتی سیترین باید برش ، رنگ ، وضوح و عیار سنگ توجه داشته باشید.

 پلاک طلا سیترین
پلاک طلا سیترین
  • برش

در طبیعت ، این سنگهای قیمتی نه تنها در طیف وسیعی از اندازه بلکه در اشکال مختلف نیز موجود است. از این رو می توان آنها را به روش های مختلفی برش داد. برش گرد ، قطره بسیار محبوب است. آنها همچنین می توانند به فرمهای انتزاعی غیر معمول برای جواهرات برش داده شوند.

  • رنگ

رنگ گرم سیترین ، خاص بودن آن است. سنگ های زرد کم رنگ به راحتی در دسترس هستند و بسیار ارزان تر از سنگ های قهوه ای مایل به نارنجی هستند. هرچه رنگ آن تیره باشد ، سنگ گرانتر خواهد بود. با این حال ، هنگام خرید سنگ تیره ، باید اطمینان حاصل کنید که سنگ طبیعی است و تحت عملیات حرارتی قرار نگرفته است.

  • وضوح

سیترین ها تحت وضوح نوع I طبقه بندی می شوند. زیباترین آنها مواردی هستند که فاقد اجزای قابل مشاهده و منطقه بندی رنگ هستند. منطقه بندی رنگی ممکن است به صورت راه راه گورخری یا راه راه ببر دیده شود. همچنین هنگام خرید جواهرات سیترین بصورت آنلاین یا آفلاین به شکستگی و خردگی ها توجه داشته باشید.

  • عیار

سیترین ها در محدوده ای از اندازه ها تا 20 قیراط به راحتی در دسترس هستند. قیمت سنگ با توجه به اندازه آن به تدریج افزایش می یابد.

چگونه از جواهرات سیترین خود مراقبت کنیم؟

زیور آلات سیترین برای دیدن و استفاده زیبا هستند. اما آنها نیز به مراقبت مناسب نیاز دارند. اگر به درستی از آن مراقبت کنید ، جواهرات و زیوآلات طلا سیترین شما می تواند یک عمر ادامه یابد. این نوع سنگ سخت است و از این رو به راحتی شکسته نمی شود اما در برابر خراش و خوردگی حساس است. در اینجا چند نکته برای کمک به شما در مراقبت از این سنگ ارائه می دهیم.

پلاک طلا اسم سیترین ، گوشواره طلا و حلقه طلا خود را با جواهرات دیگر در کیسه یا جعبه نگهداری نکنید. در اثر مالش سنگ های قیمتی بر روی یکدیگر باعث ایجاد خراش روی سنگ می شود. در عوض ، جواهرات خود را در یک جعبه پارچه دار با محفظه های جداگانه نگهداری کنید.

هنگام انجام هر کار دستی ، از حلقه طلا  یا دستبند طلا سیترین استفاده نکنید.

دستبند طلا سیترین
دستبند طلا سیترین

از سیترین های خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. سنگها به گرما حساس هستند و قرار گرفتن در معرض بیش از حد  گرما باعث کمرنگ شدن رنگ می شود.

زیور آلات سیترین خود را تمیز نکنید. در عوض ، آنها را با آب گرم و صابون بشویید. اگر در جواهرات و زیورآلات کثیفی نقش بسته باشد ، می توانید از مسواک با موی نرم استفاده کنید تا آن را پاک کنید.

وقتی صحبت از جواهرات با رنگ زمین می شود ، هیچ چیز به اندازه سیترین خوب به نظر نمی رسد. آیا شما آماده خرید هستید؟

پلاک طلا سیترین
پلاک طلا سیترین

ما در این مقاله سعی در معرفی سنگ قیمتی سیترین داشتیم تا شما در هنگام خرید مشکلی نداشته باشید . امیدوار هستیم که توانسته باشیم کمک شایانی به شما کرده باشیم .

شما می توانید برای دیدن طرح های متفاوت و زیبای موارد ذکر شده در این مقاله به صفحه فروشگاه سایت مراجعه کنید .

همچنین می توانید برای دیدن مراحل نمونه کارهای ساخته شده و سفارشی به پیج اینستاگرامmehrzadgallery_18مراجعه کنید .

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *