مقالات

استفاده از یشم در جواهرات طلا

سنگ یشم به دلیل تنوع رنگی عمیق و متنوع ، درخشندگی جذاب و دوام قابل توجه ، قرن ها قلب و ذهن انسان ها را مجذوب خود کرده است. قدمت اولیه آن به عصر حجر برمی گردد ، زمانی که تمدن ها با زحمت زیاد تبر تیز می ساختند و اشیای یشم حک شده را به عنوان ارز مبادله می کردند. استادکاران متبحر در قرون و فرهنگ های مختلف ، اجسامی از سنگ های مختلف از جمله جواهرات یشم می ساختند مانند پلاک طلا اسم ، مجسمه و حتی ظروف. امروزه این آثار با ارزش را می توان در موزه ها و مجموعه های درخشان سراسر جهان یافت.

در مقاله ، برخی از اصول سنگ یشم را بررسی می کنیم شامل اینکه : یشم چیست ، چقدر ارزش دارد و از کجا آمده است؟ و آنچه همه کلکسیونرها باید قبل از خرید بدانند و همچنین در مورد استفاده از یشم در جواهرات طلا صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

یشم
یشم

یشم یا جید چیست؟

برای درک بهتر اشیاء یشمی ، بهتر است به منشاء خود سنگ نگاه کنید. یشم چگونه تشکیل می شود؟ سنگ های یشم از دو کانی جداگانه تشکیل شده اند: ژیدیت (سیلیکات آلومینیوم سدیم) و نفریت (سیلیکات منیزیم کلسیم). این دو گوهر تا اواسط قرن بیستم ، هنگامی که دانشمندان در حال مطالعه یشم بودند ، دو ترکیب شیمیایی جداگانه را کشف کردند . این دو از یکدیگر قابل تشخیص نبودند. هر دو به عنوان “ژن یو” یا یشم واقعی شناخته می شوند.

رنگ یشمی

ژیدیت بیشترین تنوع را در سبز خالص خود دارد ، اما می توان آن را در رنگهای مختلف از قرمز ، صورتی ، مشکی ، قهوه ای ، سفید و حتی بنفش با انواع رنگ ها که روی هم قرار دارند یافت. در مقابل ، مقیاس رنگ نفریت محدودتر است ، بیشترین رنگها از سنگهای سبز تا خاکستری-سبز ، سنگهای سفید تا زرد و سنگهای زرد تا قرمز می باشد.

خواص منحصر به فرد یشم باعث شیفتگی قرن ها به این سنگ شده است. استحکام باور نکردنی ، همراه با درجه سختی نسبتاً پایین ، اجازه می دهد تا سنگ را روی جواهرات طلا و اشیاء هنری باشکوه تراش دهید. این درخشش جذاب و تنوع رنگ باورنکردنی که در سنگهای دیگر یافت نمی شود . عمق رنگ با کدر بودن مشخصه یشم افزایش می یابد ، که فقط وقتی بسیار نازک حک شود شفاف می شود.

دستبند طلا یشم  استفاده از یشم در جواهرات طلا
دستبند طلا یشم استفاده از یشم در جواهرات طلا

یشم و متافیزیک

طرفداران سنگهای متافیزیکی معتقدند که سنگ یشمی وضوح و حتی دسترسی به دنیای معنوی را برای استفاده کنندگان خود فراهم می کند. آویزهای یشم تراشیده مدتهاست که به عنوان طلسم محافظ استفاده می شوند و ماسک های آیینی و بخورهای ساخته شده از یشم بخشی از مراسم مذهبی از مرز آمریکا تا چین باستان بوده است.

خواص یشم

خواص درمانی یشم در طول تاریخ مورد استقبال قرار گرفته است. این سنگ منحصر به فرد اغلب برای تسکین هر چیزی از کابوس تا سنگ کلیه شناخته می شود. به طور قابل ملاحظه ای ، کیفیت درمانی این سنگ از فرهنگ مکزیک تا شرق دور عبور کرده است. سنگهایی که به این منظور تراشیده شده اند روی بالین بیمار قرار می گیرند .

جید کجا یافت می شود؟

جید در بسیاری از نقاط جهان استخراج می شود. ژیدیت و نفریت در روسیه ، چین و گواتمالا یافت می شوند. نفریت با کیفیت متفاوت در هر دو کوه آلپ سوئیس و نیوزلند کشف شده است. کانادای غربی سنگهای سبز تیره زیبایی به نام “کانادا یشم” به دست آورده است. بیشترین تقاضا برای سنگهای یشم را می توان از میانمار ، برمه سابق تهیه کرد و به عنوان “یشم برمه” شناخته می شود. اینها به دلیل تحولات سیاسی کشور و محدودیت های تجاری بسیار نادر و ارزشمند شده اند.

پلاک طلا یشم استفاده از یشم در جواهرات طلا
پلاک طلا یشم استفاده از یشم در جواهرات طلا

جید چقدر ارزش دارد؟

عوامل زیادی می توانند بر ارزش یشم تأثیر بگذارند . “یشمی که تراش نخورده آسیب ندیده باشد، ارزشمندترین است ، زیرا تراش می تواند دوام آن را کاهش دهد. این نوع یشم به عنوان درجه A طبقه بندی می شود.

یشم خام

بازار یشم خام یک مبادله جذاب است ، متشکل از معامله گران سنگهای قیمتی که مایلند با کیفیت سنگ های بزرگ و سنگ های بازیابی شده از معادن سرمایه گذاری کنند. غالباً این سنگها دارای یک لایه بیرونی مات هستند و یک پنجره کوچک آن را صیقل می دهند تا بخشی از آنچه ممکن است سنگ در آن وجود داشته باشد را نشان دهد. خریداران ممکن است سنگ سبز با کیفیت بالا را از طریق پنجره ببینند ، اما متوجه می شوند که سنگ عمدتاً از کیفیت سفید مطلوب برخوردار است و ناخالصی ندارد.

هنگامی که سنگی از بازار خارج می شود ، صنعتگران با سالها تجربه سنگها را با استفاده از ابزارهای کورندوم با کیفیت تجاری (ماده معدنی یاقوت و یاقوت کبود ) تراش می دهند . اگر سنگی از جنس سبز با کیفیت بالا باشد ، حکاکی ها تا حد امکان ساده تر هستند. از تکنیک های پیچیده حکاکی برای استفاده از رنگ های منحصر به فرد استفاده می شود.

استفاده از یشم در جواهرات طلا از دیرباز تا به امروز

جواهرات یشم امروزه از طرح های تمیز و مدرن است. دستبند طلا یشمی سنتی هنوز جزء اصلی هستند ، اما ترکیب رنگهای جدید در مهره ها و کابوکون ها محبوبیت بیشتری پیدا می کند.  علاقه به میراث فرهنگی غنی چین یک عامل کلیدی در سرمایه گذاری جواهرات یشم ، استفاده از یشم در جواهرات طلا و هنرهای تزئینی در سالهای آینده خواهد بود. ریچاردسون توضیح می دهد: “چین هم نفریت دارد و هم یشم ، اما برای یشم ارزش بیشتری قائل است. یشم یک گوهر شاهنشاهی محسوب می شود و در مقبره پادشاهان شانگ یافت شده است.”

انگشتر طلا یشم استفاده از یشم در جواهرات طلا
انگشتر طلا یشم استفاده از یشم در جواهرات طلا

چگونه تشخیص دهیم که یشم واقعی است

ریچاردسون خاطرنشان می کند که یشم های تقلبی زیادی وجود دارد ، از جمله کلروملانیت یشم آلبیت یا “maw-sit-sit”، کریزوپراس ، سرپانتین ، نفلین ، کلسیت ، کوارتز ، آراگونیت ، گلوکوفان ، پرهنیت و ووزوویتان. او می افزاید: “این سنگ های شبیه یشم اغلب تحت نام های اشتباه مانند” یشم هندی “،” یشم استرالیایی “یا” یشم روسی “فروخته می شوند. فروشندگان بی وجدان ممکن است سعی کنند مارهای ارزان قیمت ، کوارتز یا حتی رزین را به عنوان یشم به خریداران ناشناس بفروشند.

یک چشم آموزش دیده و ماهر بلافاصله قادر خواهد بود این فریبکاران را از عدم درخشش متمایز یشم تشخیص دهد. کوارتز از استحکام یشم برخوردار نیست ، بنابراین کنده کاری های پیچیده روی این سنگ ها ممکن است شکستگی های تنش زا و حتی چند قطعه اپوکسی شده (چسبیده) را به هم نشان دهد. رزین ساخته شده برای شبیه سازی یشم بسیار سبک تر از قطعات اصلی خواهد بود.

نحوه خرید یشم

مانند هر کالای لوکس ، تعیین کننده اصلی ارزش ،  این است که چقدر این قطعه در بازار تقاضا دارد . هنگام خرید یشمی ، نه تنها رنگ و اندازه سنگ ها ، بلکه هنرمندی در کنده کاری را نیز در نظر بگیرید که ممکن است قطعه ای را فراتر از ارزش رنگ آن قرار دهد. جواهرات یشم مدرن و اجسام هنری از نظر جذابیت و پیچیدگی متفاوت هستند. قطعات تاریخی یشم با توجه به منشاء موجود و همچنین کیفیت رنگ و حکاکی ارزش فوق العاده ای خواهند داشت.

استفاده از یشم در جواهرات طلا

انگشتر طلا یشم استفاده از یشم در جواهرات طلا
انگشتر طلا یشم استفاده از یشم در جواهرات طلا

سنگ یشم با توجه به رنگی که دارد اغلب مواقع در پایه‌هایی از جنس طلای زرد یا نقره استرلینگ استفاده  می‌شود. این سنگ را می‌توان در فرم‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های متنوع برش داده و استفاده کرد.

هنگامی که قصد خرید طلایی دارید که چند سنگ یشم مختلف روی آن سوار شده، از همرنگ بودن همه سنگ‌ها مطمئن شوید. همچنین سعی کنید که یشم به رنگ تیره خریداری کنید تا جلوه‌ی بیشتری روی طلا داشته باشد.

شما می توانید برای دیدن طرح های متفاوت و زیبای جواهرات طلا با یشم به صفحه فروشگاه سایت مراجعه کنید .

همچنین می توانید برای دیدن مراحل نمونه کارهای ساخته شده و سفارشی به پیج اینستاگرامmehrzadgallery_18مراجعه کنید .

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *